رقابت یک شرکت چینی با ایلان ماسک و جف بزوس

رقابت یک شرکت چینی با ایلان ماسک و جف بزوس

به گزارش گوپا یک استارت آپ چینی در رقابت با شرکتهای گردشگری فضایی آمریکایی، یک گام به انجام پرتابی در چارچوب گردشگری فضایی نزدیک شده است.



به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، یک استارتاپ و یک گروه گردشگری در چین به صورت مشترک درحال بررسی بازار گردشگری فضایی هستند. شرکت CAS Space چین، قرارداد همکاری با یک شرکت دولتی مسافرتی امضا نموده است تا به سرعت پیشرفت این کشور در حوزه گردشگری فضایی کمک می نماید. این شرکت، به تازگی قراردادی را با یک گروه گردشگری چین مستقر در هنگ کنگ امضا نموده است تا به صورت مشترک بازار گردشگری فضایی را بررسی و توسعه دهند.

شرکت CAS Space سال قبل اعلام نمود که درحال کار بر روی یک موشک تک مرحله ای قابل استفاده مجدد است که می تواند هفت مسافر را در یک مسافرت ۱۰ دقیقه ای بر فراز خط کارمان در ۶۲ مایلی (۱۰۰ کیلومتری از سطح دریاهای آزاد زمین ) ببرد.

طراحی موشک های عرضه شده توسط CAS Space، هم موشک زیرمداری «نیوشپرد» شرکت بلواوریجین و کپسول «دراگون» اسپیس ایکس مقایسه شده است. نخستین پرواز آزمایشی برای سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است و شرکت CAS Space می خواهد حداقل ۱۵ پرواز آزمایشی را پیش از پرتاب نخستین گردشگران خود به فضا انجام دهد. مقامات ارشد این شرکت همینطور فکر می کنند ۲۰۲۳ زمان مناسبی برای شروع گردشگری فضایی است.

گزینه های تجاری هم درحال توسعه هستند. در همین حال، شرکت هواپیماهای فضایی اسپیس ترنسپورتیشن (Space Transportation) هم درحال توسعه یک موشک برای گردشگری فضایی و سفر کردن از نقطه ای به نقطه دیگر است که تحقق اولین پرواز زیر مداری را در سال ۲۰۲۵ در نظر دارد. پروازهای مداری، برای حدود سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی شده اند.

یانگ لیوی (Yang Liwei) که در سال ۲۰۰۳ با تبدیل شدن به اولین فضانورد چینی حاضر در فضا تاریخ ساز شد، به تازگی به رسانه های چینی اظهار داشت که افرادی بدون تجربه آموزش رسمی فضانوردی، بزودی می توانند از ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) بازدید کنند.

یانگ در پاسخ به این پرسش که آیا عموم مردم می توانند در تور تیانگونگ شرکت نمایند، اظهار داشت: این مورد به فناوری مربوط نیست، بلکه به تقاضا مربوط است و تا وقتی که چنین تقاضایی وجود داشته باشد، میتوان آنرا ظرف یک دهه محقق کرد.

گرچه صنعت توریسم فضایی زمانی تنها یک ایده بود که در فیلمهای علمی-تخیلی قابل اجرا بود، اما حالا این مورد در حقیقت هم اجرا شده است، چون که تابحال چند میلیاردر، موفق به رفتن به این سفر رویایی شده اند. ریچارد برانسون، بنیانگذار ویرجین گلکتیک و جف بزوس، هر دو تجربه سفر به فضای زیر مداری را داشته اند.

۱۱ ژوئیه سال گذشته، ریچارد برانسون در چارچوب نخستین پرواز فضایی سرنشین دار تجاری به همراه پنج فرد دیگر که تمامی آنها از کارمندان این شرکت بودند، به فضا رفتند.۲۰ ژوئیه هم جف بزوس به همراه والی فانک ۸۲ ساله بعنوان مسن ترین فضانورد، اولیور دیمن ۱۸ ساله بعنوان جوان ترین مسافر فضا و مارک بزوس، برادرش، با موشک «نیوشپرد» شرکت بلواوریجین به فضا رفتند و بعد از دقایقی ماندن در گرانش صفر، به زمین بازگشتند. باآنکه خود ایلان ماسک هنوز خود به این سفر نرفته است، اما سال قبل شرکت وی چهار فرد غیرنظامی را برای سفری سه روزه به مدار زمین فرستاد.

به گفته CAS Space، گردشگران پیش از پرتاب، چندین دوره آموزشی کوتاه مدت را خواهند گذراند اما فعلاً این شرکت جزئیات بیشتری در مورد نوع آموزش آنها عرضه نکرده است.

وو جی (Wu Ji)، پژوهشگر مرکز ملی علوم فضایی در آکادمی علوم چین گفت، امیدوار است که شرکتهای چینی بتوانند در بازار بین المللی گردشگری فضایی رقابت کنند. وی اظهار داشت: برنامه های تجاری می توانند به کاهش هزینه ها و بهبود کارآیی فعالیتهای فضایی کمک کنند.



1401/04/30
11:13:19
5.0 / 5
209
تگهای خبر: آزمایش , بازار , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
گوپا