ایمپلنتی كه با تولید لكه روی پوست خطر سرطان را اخطار می دهد

گوپا: محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ موفق به ابداع یك سیستم هشدارسریع برای سرطان شدند كه وقتی نشانه های مبتلا شدن به سرطان را در بدن می بیند، با تولید یك لكه روی پوست، فرد را آگاه می كند.

به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، محققان در موسسه فناوری فدرال زوریخ سوییس(ETH Zurich) یك سیستم اخطار دهنده سریع برای سرطان بوجود آورده اند كه وقتی مولكول های خاصی را شناسایی می كند، یك لكه مصنوعی روی پوست شما بوجود می آورد.

تشخیص زودهنگام سرطان، مهم ترین مسئله برای بیماران مبتلا به این بیماری است. متأسفانه، سرطان یك بیماری مرموز است و می تواند تا مدت زیادی خویش را نشان ندهد و معمولا فرد وقتی متوجه این بیماری می گردد كه دیگر دیر شده است.

در حال حاضر محققان موسسه فناوری زوریخ یك سیستم اخطار جدید برای چهار نوع رایج سرطان بوجود آورده اند. یك ایمپلنت برای نظارت سطح بالای كلسیم در خون به كار گرفته می گردد و بیمار را با استفاده از تولید یك لكه مصنوعی روی پوست آگاه می كند.

تشخیص زودهنگام سرطان نه تنها می تواند سبب افزایش نرخ بقا شود، بلكه می تواند شدت و سختی درمان و هزینه های مراقبت های بهداشتی را به صورت چشمگیری كم كند. به همین علت، دانشمندان در حال كوشش برای توسعه تكنیك هایی مانند آزمایش خون، نانوذرات تزریقی و سیستم های آزمایشگاهی مبتنی بر تراشه ها هستند تا پیش از آن كه دیر شود، با سرطان مبارزه كنند.

نمونه اولیه این سیستم یكی از ایده های منحصر به فردی است كه تابحال دیده ایم. این سیستم از یك شبكه ژنتیكی تولید شده است كه به سلول های انسانی متصل شده است و در یك دستگاه با قابلیت ایمپلنت قرار گرفته است.

هنگامی كه این دستگاه زیر پوست قرار می گیرد، به صورت مداوم سطح كلسیم را در خون فرد بررسی می كند. سطح كلسیم بالا یك شاخص زیست شناسی زودرس برای چهار نوع از سرطان های رایج به نام های سرطان پروستات، ریه، روده و پستان است.

هنگامی كه ایمپلنت سطح بالایی از كلسیم را برای مدت زمان طولانی تشخیص دهد، سلول های اصلاح شده ژنتیكی را تحریك می كند تا تولید ملانین اضافی را آغاز كنند. این رنگدانه چیزی است كه پوست را تیره می كند تا لكه و خال شكل دهد و یك نشانه واضح و قابل مشاهده در محل ایمپلنت تولید كند تا به فرد بگوید كه یك چیزی در سیستم بدن وی اشتباه است و باید به دكتر رجوع كند.

این روش سریع ترین روش تشخیص سرطان تا به امروز است.

"مارتین فسنگر"( Martin Fussenegger)، نویسنده این پژوهش می گوید: تشخیص زودهنگام سرطان احتمال زنده ماندن افراد را به صورت قابل توجهی بالا می برد. امروزه مردم معمولا هنگامی كه تومور شروع به ایجاد مشكلات می كند، به سراغ پزشك می روند كه متأسفانه زمانی است كه اغلب خیلی دیر شده است.

محققان این موسسه می گویند یك نسخه دیگر از این سیستم برای كسانی كه نمی خواهند هیچ وقت لكه ای روی پوست خود ببینند طراحی شده است كه نشانه آن تنها زیر نور قرمز دیده می گردد.

البته پنهان كردن نشانه می تواند هدف این سیستم را زیر سوال ببرد، اما حداقل می تواند باعث شود كه پزشك به صورت منظم آن را جستجو و بررسی كند.

تاكنون محققان این دستگاه را در موش ها و نمونه های پوست خوك آزمایش كرده اند كه در آن به خوبی به غلظت بالای كلسیم پاسخ می دهد.

یكی از معایب این تكنیك، این واقعیت است كه سلول های زنده، مانند آنهایی كه در دستگاه استفاده می شوند، عموما تنها حدود یك سال عمر دارند و سپس باید جایگزین شوند. به این معنا كه ایمپلنت باید سالیانه مجددا جاگذاری شود و بطور قطع عاملی آزاردهنده خواهد بود. البته می تواند بهانه ای خوب برای نظارت منظم باشد. بستگی به این دارد كه چگونه به آن نگاه كنید.

محققان می گویند تحقیقات بیشتری لازم است تا این طرح بتواند برای نظارت بر نشانه های زیست شناسی دیگر علاوه بر كلسیم مورد استفاده قرار گیرد و بعنوان سیستم هشدارسریع برای سایر بیماری هایی كه به تدریج در حال توسعه هستند مانند بیماری های نروژنیك و اختلالات هورمونی عمل كند.

متاسفانه حداقل یك دهه با تولید دستگاهی كه در دسترس عموم قرار بگیرد، فاصله داریم.

این تحقیق در مجله Science Translational Medicine منتشر گردید.

1397/02/01