بررسی یك سیاه چاله بی نظیر قدیمی

به گزارش گوپا دانشمندان اخیرا موفق به ثبت رفتار یك سیاه چاله باشكوه قدیمی شدند. سیاه چاله مذكور ˮ V۴۰۴ Cygni ˮ نام داشته و حدودا ۸۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، عملكرد متفاوت این سیاه چاله بی نظیر زمانیكه در حال منتشر كردن ابرهای با سرعت بالا از پلاسما به روشی كه دانشمندان تابحال هیچگاه ندیده بودند، مشاهده شد.
سیاه چاله " V۴۰۴ Cygni " همانند دیگر سیستم های سیاه چاله، گازهای اطراف ستاره های نزدیكش را به سمت خود می كشد. محققان سیاه چاله " V۴۰۴ "را زمانیكه در حال پرتاب پلاسما با سرعت بسیار بالا بود، مشاده كردند.
دانشمندان طی این مطالعه كه به رهبری "مركز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی" (International Center for Radio Astronomy Research) صورت گرفت موفق به كشف عملكرد متفاوت این سیاه چاله كه آنرا همانند فرفره در حال چرخش توصیف كرده اند، شدند.
ستاره شناسان اعلام نمودند كه این سیاه چاله كه به صورت فرفره میچرخد، فورانی از ذرات را هر چند دقیقه یك مرتبه منتشر می كند كه این عمل تابحال در سیاه چاله های دیگر دیده نشده است.
دانشمندان معتقدند كه این سیاه چاله كه همانند جت چرخشی است از عدم تقارن بین یك "قرص برافزایشی" (accretion disk) بوجود آمده توسط ماده ستاره و سیاه چاله به وجود آمده است.
یك قرص برافزایشی، یك ساختار دیسك مانند از ماده است كه به شكل حلقوی به دور یك جسم خاص می چرخد. این جسم می تواند یك ستاره جوان، یك كوتوله سفید، یك ستاره نوترونی یا یك سیاهچاله باشد. این چرخش سبب ایجاد گرما و تابش می شود و دامنه این تابش برای ستارگان جوان مادون قرمز و برای بازماندگان ستاره ای، پرتو ایكس است.
تابش شدید سبب ایجاد یك بر آمدگی بزرگ در بخش داخلی قرص برافزایشی شده است كه این مورد آنرا به دونات شبیه كرده است.

"جیمز میلر جونز" (James Miller-Jones) پروفسور "دانشگاه كورتین" (Curtin University) استرالیا اظهار داشت: 'این یكی از فوق العاده ترین سیستم های سیاه چاله ایست كه تابحال دیده ام.
مانند خیلی از سیاهچاله ها، از ستاره های اطرافش تغذیه می كند و گازهای اطراف ستاره را كنار زده و یك قرص از مواد تشكیل می دهد كه به دورش می چرخند.
تنها چیزی كه او را از دیگر سیاه چاله ها متفاوت می سازد این است كه دانشمندان فكر می كنند " V۴۰۴ Cygni " قرص مواد در حال چرخش به دور سیاه چاله نامتقارن است.
او افزود: "به نظر می رسد این امر بخشی از درون دیسك را بوجود می آورد كه مانند چرخش و جت های آتش نشانی در جهات مختلف به سمت خود جابجا می شود.
دانشمندان ابتدا Cygni را در سال ۱۹۸۹ و هنگامی كه در حال انتشار اشعه بود، كشف كردند. این سیستم در "صورت فلكی ماكیان" قرار داشته و حدود ۷۸۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.
یافته های این مطالعه در مجله "Nature "منتشر شد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4