گزارش فناوری مهر؛

دستاوردهای علمی ایرانیان از گوشه و كنار دنیا

به گزارش گوپا در سالی كه گذشت پژوهشگران ایرانی از گوشه و كنار دنیا تلاش كردند با اختراعات و اكتشافاتشان راهكارهای مهمی را برای ارتقای زندگی بشر عرضه كنند.

به گزارش گوپا به نقل از مهر، در سالی كه گذشته محققان در جستجوی ارتقای زندگی بشر و حل چالش های پیش روی او اختراعات و ابداعات مختلفی را ثبت كردند. در این میان پژوهشگران ایرانی هم بیكار نبودند و در سطح بین المللی به فعالیت خود و ارتقای زندگی انسان امروزی كمك كردند. این ابداعات و اكتشافات فقط مربوط به یك حوزه نبود.
محققان ایرانی در حوزه های مختلف ابداعات جدیدی ثبت كردند. سیمانی كه به حفظ محیط زیست كمك می نماید، هیدروژل خود ترمیم شونده، لباسی كه نشانگرهای حیاتی بدن را رصد می كند، تراشه ای كه مطالعه درباره ابولا را تسهیل می كند، فقط بخشی از نوآوری های پژوهشگران ایرانی در سرتاسر دنیا است.
آنچه در زیر می خوانید بخشی از فعالیتهای پژوهشگران ایرانی در سال ۱۳۹۸ در سرتاسر جهان است: طراحی ربات هایی كه به قمر تایتان می روند«علی اكبر آقا محمدی» دانشمند ایرانی و یكی از محققان ناسا همراه گروهی از همكارانش در سالی كه گذشت طرح اولیه از ربات های تغییر شكل دهنده را رونمایی كردند. این ربات ها در آینده می توانند در محیط هایی با آب و هوای خشن فضایی مانند تایتان (قمر زحل) فعالیتهای اكتشافی انجام دهند. ربات های مذكور طوری طراحی شده اند تا با عنایت به سطحی كه با آن برخورد می كنند، تغییر شكل دهند. آقا محمدی و همكارانش در آزمایشگاه JPL ناسا به وسیله یك پرینتر سه بعدی نمونه اولیه از رباتی ساختند كه قادر به انجام مانورهای جالب توجهی است. ناسا در نظر دارد ربات تغییر شكل دهنده را از چند ربات كوچك تر بسازد كه به صورت خودكار سرهم می شوند و یك ماشین بزرگ تر به وجود می آورند.

تولید هیدروژلی كه خویش را ترمیم می كند
گروهی از محققان به رهبری زینب حسینی دوست در دانشگاه مك مستر كانادا با پرورش باكتریوفاژها توانسته اند هیدروژلی با قابلیت خود ترمیمی بسازند كه در علم پزشكی و حوزه های دیگر كاربردهای زیادی دارد. حدود یك میلیمتر از سطح این ماده حاوی ۳۰۰ هزار میلیارد فاژ است. با دستكاری دی ان ای این فاژها می توان كاری كرد كه ویروس ها به انواع مختلف باكتری حمله كنند. علاوه بر آن این ژل در مقابل باكتری های ضد آنتی بیوتیك هم مقاوم است.

پرینتر سه بعدی كه ماهیچه ها را جایگزین می كند
گروهی از محققان به رهبری دكتر علی تمایل پرینتر۳ بعدی قابل حملی ساخته اند كه به صورت مستقیم روی بدن بیمار داربست زیستی چاپ می كند تا به درمان ماهیچه های صدمه دیده كمك نماید. با استفاده از این دستگاه نوعی هیدروژل مبتنی بر ژلاتین به صورت مستقیم در شكاف ماهیچه قرار می گیرد. سپس به آن اشعه نور مافوق بنفش تابیده می شود تا داربست زیستی ساخته شده از فیبرهای ماهیچه مانند به ماهیچه های اطراف بچسبند. بدین سان به هیچ ساختار دیگری نیاز نیست. در مرحله بعد سلول های ماهیچه ای به قالب منتقل می شوند.

انگشتری كه حركات را ردیابی می كند
در سالی كه گذشت یك محقق ایرانی به نام فرشید سالمی پاریزی با همكاری گروهی از پژوهشگران در دانشگاه واشنگتن یك انگشتر هوشمند طراحی كردند كه حركات انگشت را ردیابی می كند. این انگشتر «آئورا رینگ» نام دارد. این دانشجوی مقطع دكتری در دانشگاه تورنتو می گوید: انگشترهای هوشمند دیگر برای ردیابی مداوم حركات انگشت نیازمند جریان كل اطلاعات از راه ارتباط بی سیم هستند، در نتیجه انرژی زیادی مصرف می كنند اما «آئورارینگ» فقط ۲.۳ میلی وات برق مصرف می كند. همینطور این گجت می تواند میدان مغناطیسی ایجاد كند كه دستبند به صورت مداوم آنرا ردیابی می كند.

دستگاه قابل حمل برای شناسایی میكروب های آب
گروهی از محققان دانشگاه راتگرز به رهبری مهدی جوانمرد محقق ایرانی دستگاه قابل حملی جهت بررسی میكروب ها و میكروارگانیسم های بسیار ریز ابداع كردند كه در محیط های آبی و اقیانوس ها زندگی می كنند. می توان از این ابزار برای ارزیابی میكروب ها، بررسی باكتری های مقاوم به آنتی بیوتیك و تحلیل جلبك هایی كه در مرجان ها زندگی می كنند، استفاده نمود. این ابزار در اصل برای ارزیابی و بررسی جلبك ساخته شده و می تواند در میدان یا در محیط آزمایشگاهی واكنش میكروب ها و سلول ها نسبت به فشارهای زیست محیطی مانند آلودگی، تغییر دما یا میزان شوری آب را بررسی كند.

ابداع هوش مصنوعی كه نانو ساختارهای فوتونیك را متحول كرد
گروهی از پژوهشگران ایرانی به سرپرستی علی ادیبی در انستیتو فناوری جورجیا (جورجیا تك) با استفاده از هوش مصنوعی متد جدیدی در دستیابی به چشم اندازی پرارزش درباره نانوساختارهای فوتونیك عرضه كردند. هوش مصنوعی می تواند نور را برای كاربردهای مختلف مانند فراوری سیگنال، ارتباطات و محاسبات دستكاری كند. یاشار كیارشی نژاد، محمدرضا زنده شاهوار، سجاد عبدالله رمضانی، امید همت یار در این تحقیق شركت كرده اند.

یافته های محقق ایرانی درباره میدان مغناطیسی ماه
گروهی از محققان به رهبری سعید میقانی، پژوهشگر ایرانی در دانشگاه MIT متوجه شده اند میدان مغناطیسی ماه حدود یك میلیارد سال قبل ناپدید شده است. میقانی و همكارانش صخره های ماه را پارسال بررسی كردند. این بررسی ها نشان داد بعد از كریستالی شدن هسته سیاره، میدان مغناطیسی آن چگونه از بین رفته است.

ساخت كارآمدترین باتری جهان با قابلیت حفظ ۵ برابر شارژ بیشتر
مهدخت شیبانی محقق ایرانی با كمك پژوهشگران در استرالیا باتری جدیدی ساخته كه می تواند شارژ موبایل را برای ۵ روز متوالی حفظ یا به یك وسیله نقلیه برقی كمك نماید مسافت هزار كیلومتر را بدون احتیاج به شارژ طی نماید. او ادعا كرد فناوری جدیدی از باتری ساخته كه ۵ برابر نمونه های لیتیوم یونی شارژ نگه می دارد همینطور این كارآمدترین باتری لیتیوم- سولفور جهان است.

ساخت تراشه پژوهشی ابولا
تاكنون هیچ درمان مؤثری برای ویروس ابولا كشف نشده است. فقدان مدلهای انسانی جهت بررسی تب هموراژیك ابولا یكی از مهمترین موانع در توسعه استراتژی های درمانی برای این بیمار است. از جانب دیگر مطالعه این بیماری بر روی حیوانات بسیار مشكل، پرهزینه و گاهی اوقات غیر امكان دارد. در همین راستا گروهی از پژوهشگران به رهبری علیرضا مشاقی محقق ایرانی و استاد دانشگاه لیدن در هلند برای اولین بار پارسال فرآیند بیماری ابولا و تب هموراژیك آنرا بر روی یك تراشه كوچك بازسازی كردند. از تراشه ابولایی كه مشاقی و همكارانش ساخته اند برای تست چند داروی جدید هم استفاده شده است.

تولیدبتن حافظ محیط زیست با فیبرهای پلی اتیلن
امیر حاجی اسماعیلی دانشجوی دكتری در مؤسسه تحقیقاتی EPEFL سوئیس نوعی بتن ابداع كرده كه با فیبرهای پلی اتیلن تقویت شده است. این بتن علاوه بر قدرت بیشتر، سبكتر است و همینطور به حفظ محیط زیست كمك می نماید. در فرآیند تولید این سیمان ابداعی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد دی اكسید كربن كمتری تولید می شود. همینطور این ماده ۱۰ درصد سبكتر است.

ابداع سیستم پیشبینی صاعقه با دقت ۸۰ درصد
امیرحسین مستجابی دانشجوی دكترا در دانشگاه EPFL لوزان سیستم هوش مصنوعی ابداع كرده است كه اطلاعات هواشناسی و هوش مصنوعی را تركیب می كند و ۱۰ تا ۳۰ دقیقه پیش از وقوع صاعقه زمان و مكان آنرا با دقت ۸۰ درصد پیشبینی می كند. به قول محققان این سیستم می تواند مكان وقوع صاعقه را تا شعاع ۱۸ مایلی مشخص نماید.

درمان اعتیاد با نصب الكترود در مغز
علی رضایی محقق ایرانی و مدیر انستیتو RNI در دانشگاه وست ویرجینیا با همكاری همتایان خود در دانشكده پزشكی این دانشگاه اولین آزمایش بالینی را برای درمان اعتیاد با استفاده از تحریك عمیق مغزی انجام دادند. در این روش الكترودهایی در مغز نصب گردید كه تمایل معتاد به مصرف مواد مخدر را از بین می برد. این فرآیند برای افرادی مناسب می باشد كه اشكال دیگر درمان را آزمایش كرده اند اما هنوز اعتیاد را ترك نكرده اند.
ابداع فناوری برای شناسایی سرطان پوست
همچنین پارسال گروهی از دانشمندان به رهبری نگار متوسلیان و با همكاری امیر میربیك سبزواری از مؤسسه فناوری استیونز، فناوری ابداع كردند كه با كمك پرتوهای موج كوتاه، شناسایی سرطان پوست را امكان پذیر می كند.

1399/01/12