در سوئد؛

پژوهشگر ایرانی داروی احتمالی كرونا را ساخت

گوپا: تعدادی از محققان از سراسر جهان با همكاری علی میرعظیمی پژوهشگر ایرانی در انستیتو كارولینسكا سوئد دارویی كشف كرده اند كه از اتصال ویروس كرونا به سلول های بدن انسان جلوگیری می كند.

به گزارش گوپا به نقل از دراگ تارگت ریویو، گروهی از پژوهشگران از سراسر جهان با همكاری علی میرعظیمی پژوهشگر ایرانی، یك داروی احتمالی ساخته اند كه اجازه نمی دهد ویروس كووید ۱۹ به سلول های بدن انسان متصل شود.
ویروس كووید ۱۹ بوسیله پروتئین های اسپایك به آنزیم تبدیل كننده آنژیوتانسین انسانی (ACE۲) پیوند می خورد و بدین سان به سلول های بدن انسان متصل می شود.
محققان با كشت سلول و ارگانوئیدها در انستیتو كارولینسكا سوئد و دانشگاه بریتیش كلمبیا در كانادا نشان دادند، می توان با افزودن نسخه مهندسی ژنتیك شده ACE۲، از ورود كووید ۱۹ به سلول ها جلوگیری كرد.
این پژوهش در نشریه Cellمنتشر شده و نشان میدهد دوزهای خاصی از ACE۲ روی رشد ویروس SARS-CoV-۲ تاثیر دارد و در آزمایش روی سلول های كشت سلول از میزان این ویروس می كاهد.
همچنین پژوهشگران در این پژوهش از ارگانوئیدهای رگ خون و كلیه بهره برده تا نشان دهند ویروس SARS-CoV-۲ می تواند بطور مستقیم عفونت را منتقل كند و در این بافت ها منتشر شود. این امر یكی از دلیلهای احتمالی از كارافتادن اعضای بدن و خسارت به بافت های كاردیوواسكولار است كه در موارد شدید مبتلاشدن به كووید ۱۹ مشاهده شده است.
علی میرعظیمی یكی از پروفسورهای آزمایشگاه پزشكی در انستیتو كارولینسكا و از مولفان این پژوهش می گوید: به عقیده ما افزودن كپی این آنزیم (hrsACE۲) ویروس را گمراه می كند. بدین سان ویروس بجای سلول واقعی، خودرا به نسخه كپی می چسباند. این روند اجازه نمی دهد عفونت ناشی از ویروس گسترده شود و در نتیجه از رشد آن در ریه و بقیه اعضای بدن می كاهد.
البته این تحقیق تابحال فقط در آزمایشگاه روی سلول های كشت شده در آزمایشگاه و ارگانوئید ها انجام شده است. اما شركت فناوری زیستی Aperion Biologics تصمیم دارد آزمایشی بالینی جهت استفاده از داروی APN۰۰۱ برای درمان مبتلایان به ویروس كووید ۱۹ در چین انجام دهد. این دارو حاوی hrsACE۲ است و تابحال و در آزمایشات مرحله دوم بیماری ریه بررسی شده است.
البته پژوهشگران آگهی می دهند هنوز باید تحقیقات بیشتری دراین زمینه صورت گیرد.

1399/01/16