شكل نادری از مغناطیس می تواند در گرافین بوجود آید

گوپا: بتازگی دانشمندان ˮدانشگاه كلمبیاˮ و ˮدانشگاه واشنگتنˮ كشف كرده اند كه انباشته كردن و پیچیدن یك ساختار گرافین سه لایه می تواند قفل انواع حالت های الكترونیكی عجیب و غریب همچون شكل نادر مغناطیسی را باز كند.

به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، این کار از مطالعات اخیر در مورد گرافین های تک لایه یا دو لایه پیچ خورده که شامل دو یا چهار ورق است، الهام گرفته شده است. با بررسی پژوهشگران مشخص شد که این مواد میزبان مجموعه ای از حالات الکترونیکی غیرمعمول هستند که توسط فعل و انفعالات قوی بین الکترون ها هدایت می شوند.
"کوری دین"(Cory Dean) استاد فیزیک دانشگاه کلمبیا اظهار داشت: ما قصد داشتیم دریابیم اگر گرافین های تک لایه و دو لایه را در یک سیستم گرافین سه لایه پیچ خورده ترکیب نماییم، چه اتفاقی می افتد. ما دریافتیم که تغییر در تعداد لایه های گرافین در این مواد ترکیبی بعضی از خاصیت های جالب و هیجان انگیز که قبلاً دیده نشده بود، به وجود می آورد.
در این مطالعه، دانشمندان یک ورقه تک لایه گرافین را روی یک ورقه دو لایه قرار دادند و آنها را در دمای چند درجه بیش از صفر مطلق حدود یک درجه پیچاندند. علاوه بر این پژوهشگران دریافتند که با اعمال میدان الکتریکی بر روی صفحات گرافین می توان این حالات را کنترل کرد. "متیو یانکوویتز "(Matthew Yankowitz) اظهار داشت: ما یاد گرفتیم که جهت یک میدان الکتریکی کاربردی بسیار مهم می باشد. قرار دادن میدان الکتریکی به سمت ورق گرافین تک لایه به ایجاد گرافین دو لایه پیچ خورده منجر می شود.
محققان این مطالعه همین طور حالات مغناطیسی جدیدی را در این سیستم کشف کردند. علاوه بر مغناطیس، در این مطالعه علایم توپولوژی نیز در ساختار کشف شد. در اثر گره زدن انواع گره ها در یک طناب، خاصیت های توپولوژیکی این ماده ممکنست به ساختار جدیدی از ذخیره اطلاعات منجر شود که ممکنست بستری برای محاسبه کوانتوم یا انواع جدیدی از برنامه های ذخیره سازی داده با صرفه جویی در انرژی باشد. دانشمندان هم اکنون مشغول درک خصوصیات اساسی حالات جدیدی هستند که کشف کرده اند.

1399/07/24