دمای این سیاره بیشتر از 2000 درجه سلسیوس است!

به گزارش گوپا، پژوهش جدیدی که در «دانشگاه مونترآل»(UdeM) انجام شده، یک سیاره فراخورشیدی عجیب را مورد بررسی قرار داده است که دمای آن به بالای ۲۰۰۰ درجه سلسیوس می رسد.

به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، ستاره شناسان «دانشگاه مونترآل»(UdeM) یک سیاره عجیب، پف کرده و سوزان را که در فاصله ۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، بررسی نموده اند و عناصری را در آن دیده اند که معمولاً سنگ ها را می سازند اما آن قدر داغ هستند که در جو بخار شده اند.
این سیاره که «WASP-۷۶b» نام دارد، حدودا به اندازه مشتری است اما ۱۲ برابر نزدیک تر از فاصله عطارد به خورشید، دور ستاره خود می چرخد. از آنجائیکه WASP-۷۶b به ستاره خود بسیار نزدیک است، جو آن تا دمای سوزان ۲۰۰۰ درجه سلسیوس گرم و سبب می شود که سیاره تا شش برابر حجم مشتری پف کند. این دمای بالا به ستاره شناسان فرصت می دهد تا عناصری را مشاهده کنند که معمولاً تشخیص دادن آنها در جو یک غول گازی دشوار است.
پژوهشگران در بررسی خود، عناصری مانند منیزیم، کلسیم و نیکل را یافتند که معمولاً سنگ ها را می سازند اما به سبب دمای بسیار زیاد، این عناصر در واقع به شکل گاز در WASP-۷۶b وجود دارند. پژوهشگران در مجموع، ۱۱ عنصر را شناسایی کردند؛ همچون عناصری که تصور می شود در غول های گازی مانند مشتری و زحل وجود دارند اما غلظت آنها اندازه گیری نشده است.
«استفان پلتیر»(Stefan Pelletier)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: این بدان معناست که با بررسی این سیاره فوق العاده داغ می توانیم اطلاعات جدیدی را در مورد غول های گازی دیگر بیاموزیم. بسیار به ندرت پیش می آید که یک سیاره فراخورشیدی در فاصله صدها سال نوری از زمین بتواند اطلاعاتی را به ما بیاموزد که در غیر این صورت، به احتمال زیاد غیر ممکن است در مورد منظومه شمسی خودمان بدانیم.
یک نظریه عرضه شده برپایه داده ها اینست که سیاره مورد نظر امکان دارد در مقطعی از تاریخ عمر خود، سیاره کوچک تری را که بیشتر شبیه به عطارد بوده بلعیده باشد. عطارد از ترکیبات فلزی و سیلیکات تشکیل شده است؛ برخلاف غول های گازی که از هلیوم و هیدروژن تشکیل شده اند.
یک یافته جالب دیگر در این پژوهش، کشف اکسید وانادیم در یک سیاره فراخورشیدی برای نخستین بار بود. اکسید وانادیم، ترکیبی است که می تواند تاثیر قابل توجهی را بر جو سیارات فراخورشیدی داشته باشد.
پلتیر اظهار داشت: این مولکول بسیار مورد توجه ستاره شناسان است چونکه می تواند تاثیر زیادی را بر ساختار جوی سیارات غول پیکر داغ داشته باشد. این مولکول، نقشی مشابه لایه ازون دارد که در گرم کردن جو فوقانی زمین بسیار کارآمد است.
این پژوهش، در مجله «نیچر»(Nature) به چاپ رسید.

1402/03/27