معاون وزارت علوم عنوان كرد؛

پیشنهاد ایران به یونسکو برای تدوین برنامه راه علم

پیشنهاد ایران به یونسکو برای تدوین برنامه راه علم

به گزارش گوپا، معاون وزیر علوم پیشنهاد کرد برنامه ای بعنوان راه علم با جهت گیری هم زمان تاریخی و معاصر در فضای یونسکو تعریف شود.



به گزارش گوپا به نقل از وزارت علوم، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم که بعنوان نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در چهل و دومین اجلاس عمومی یونسکو شرکت کرده است، در سخنرانی خود در پاریس اظهار داشت: موقعیت راهبردی ایران که در تقاطع شرق و جنوب آسیا واقع شده، موهبت عظیم تبادل علم و دانش را به ارمغان آورده است.
وی اضافه کرد: این گذرگاه تاریخی، ایران را به پلی فرهنگی مبدل ساخته و سبب ایجاد تعاملات فکری و فرهنگی شده است که مرزها و تمدن ها را در هم نوردیده است. همچون میتوان به قدیمی ترین دانشگاه جهان، یعنی دانشگاه جندی شاپور در جنوب غرب ایران اشاره نمود که در سال ۲۰۱۷ میلادی از جانب یونسکو، ۱۷۵۰امین سال تأسیس آن گرامی داشته شد.
وی تصریح کرد: این میراث غنی تبادل دانش، فقط در ارتباط با گذشته نیست، بلکه شاهدی زنده بر تعهد عمیق ایران برای ارتقا همکاریهای فکری است. ازاین رو پیشنهاد می شود دفتر مجموعه تهران، به دفتر منطقه ای چندبخشی ارتقا یافته و سبب تسهیل تعاملات بین فرهنگی شود.
اعلام نامزدی هیات اجرایی یونسکو
معاون پژوهشی وزیر علوم در این اجلاس، از سوی کشورمان بعنوان نامزد هیات اجرایی یونسکو برای دوره تصدی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ اعلام آمادگی کرد و اظهار داشت: نامزدی کشور ایران با تعهد عمیقمان برای همکاریهای جهانی و فهم مشترک که از راه آموزش، علم، فرهنگ، محبت و از خودگذشتگی حاصل می شود، همراه می باشد.
وی تصریح کرد: ما عمیقاً بر این باوریم که چرخش اعضا، نفس جدیدی به روح سازمان دمیده و سبب ایجاد دیدگاه های جدید و رویه های ابداعی خواهد شد.
جایگاه زنان در نظام تحصیلی ایران
نماینده ایران در این اجلاس عنوان کرد: جامعه شریف زنان در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تعالیم بلند دین مبین اسلام و مبتنی بر کرامت و حرمت شایسته، نه تنها دوشادوش مردان بار مسئولیت جامعه را بر عهده می گیرند بلکه در بعضی عرصه ها و برهه ها در بستر رقابت علمی، گوی سبقت را از رقیبان ربوده اند. سهم بیشتر از ۳۰ درصدی از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و بیشتر از ۵۰ درصدی دانشجویان دختر از میان بیشتر از ۳ میلیون دانشجو، تنها نمونه ای از حضور درخشان بانوان جامعه اسلامی است.
اعتراض به بی حرمتی به ساحت قرآن کریم در ماه های گذشته
پیمان صالحی در محکومیت بی حرمتی در ماه های گذشته به ساحت مقدس قرآن کریم در بعضی کشورهای اروپایی اظهار داشت: وقایع اخیر که در آن حرمت قرآن کریم شکسته شد، سبب ایجاد چالش در احترام و فهم متقابل میان جوامع مختلف شد. این وقایع نگران کننده بر وجود اراده هایی دلالت دارد که درصدد کاشت بذر اختلاف و دوگانگی در بین ملت ها هستند که اهمیت احتیاج به اتحاد و همدردی در جامعه جهانی را نمایان تر می سازد. ما قویا این اقدامات را محکوم نموده و بر این باوریم که توهین به مقدسات نباید با آزادی بیان اشتباه گرفته شود.
حمایت از مردم مظلوم فلسطین
نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعنوان نماینده کشورمان در اجلاس عمومی یونسکو از مردم فلسطین حمایت کرد و اظهار داشت: در بین بحران رو به افزایش در غزه، قلب های ما برای مردم فلسطین به درد آمده است، مردمی که علاوه بر تحمل هفتاد و پنج سال تهاجم بی وقفه، خشونت، تبعیض نژادی و سیاست های آپارتایدی، به تازگی فقدان بیشتر از هزاران نفر از عزیزانشان به خصوص زنان و کودکان را عزاداری می کنند. ما این حملات مخرب هوایی و زمینی و اقدامات ددمنشانه که به وسیله رژیم غاصب صهیونیستی صورت می گیرد را محکوم نموده و بر نیاز ضروری بر حل چالش های دیرینه جهانی تاکید داریم.
این استاد برجسته دانشگاه افزود: در این موقعیت حساس و شرایط بحرانی، ضروری است که به اهمیت پشتیبانی از خبرنگاران، نیروهای رسانه ها و کلیه پرسنل مرتبط که خبرهای این بحران را بعنوان غیر نظامیان پوشش می دهند، تاکید نماییم.
توجه به مفهوم راه علم در کنار راه های تاریخی تجاری
معاون پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد: توجه به مقوله راه و سفر در یونسکو سابقه ای دیرینه دارد و برای ما در یونسکو همواره پرارزش بوده است که تاریخ تبادلات فرهنگی و تمدنی میان ملت ها را در قالب راه هایی چون راه ابریشم، راه ادویه و راه نمک مطالعه نماییم. اما نباید نادیده گرفت که افزون بر کالاهای تجاری، برای تبادل علم و دانایی هم در خلال هزاره ها، راهی بوده است؛ در واقع شبکه ای از طریق ها که بستر سفر دانشمندان و ایده های علمی بوده است و می توانیم آنرا "راه علم" بنامیم. این راهی است که در خلال چند هزاره، شرق و غرب جهان را عمیقاً به هم پیوند داده است و با ترکیب سرآمدی علمی و سرآمدی اخلاقی، پیام آور صلح و پیشرفت بوده است راه علم به همان اندازه که تاریخی است، می تواند مساله عصر حاضر هم باشد؛ بی گمان هم ابزارهای سفر و هم بسامد سفرها گرفتار تحوالت جدی شده است، اما اصل این نکته که سفرها زمینه تبادل دانایی هستند و اینکه هر سفر نیازمند راهی هموار است، بر جای خود باقی است.
استفاده از فضای سایبر و هوش مصنوعی برای تسهیل روابط دانشمندان
صالحی در قسمت دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در نگاه به عصر حاضر، میتوان افق دید را از معنای سنتی راه فراتر برد و راه های سایبری را هم به جد مورد توجه قرار داد. البته باید کوشید این شبکه راه ها را گسترده تر و ارتباط میان دانشمندان را سهل تر ساخت و با یاری گرفتن از بستر هایی مانند سفارش نامه علوم باز و ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، راه های ارتباط علمی را هموارتر و مجهزتر ساخت.
وی اضافه کرد: بزرگ ترین پیام تاریخ علم برای ما اینست که انباشت دانش در یک تمدن و عدم انتشار آن، ظرفیتهای شکوفایی را محدود می سازد و علم را گرفتار رکود و حتی انحراف می کند و این تبادل بین تمدنی علم مبتنی بر اخلاق است که می تواند ضامن شکوفایی مستمر و زایایی مضاعف آن باشد.
نماینده کشورمان در این اجلاس عنوان کرد: این راه، یعنی این شبکه درهم پیچیده از طریق ها برای تبادل علم با رعایت اصول اخلاقی، بستر تحقق آرمانی است که در مقدمه قانون اساسی یونسکو آشکارا بازتاب یافته است؛ آنجایی که از تبادل آزاد ایده ها و دانایی، و افزودن ابزارهای ارتباط میان مردم کشورها و استفاده از این ابزار برای فهم متقابل سخن رفته است.
وی در انتهای سخنان خود عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر سابقه تمدنی خود و با عنایت به دغدغه هایش برای همکاری ها و هم افزایی های فکری و علمی در سطح منطقه و جهان، پیشنهاد دارد برنامه ای بعنوان "راه علم"با جهت گیری همزمان تاریخی و معاصر در فضای یونسکو تعریف شود و زمینه را برای تحقق آرمان یونسکو در جهت تبادل آزاد ایده ها و دانایی فراهم سازد و به نوبه خود آمادگی دارد در این امر مهم، همه ظرفیتهای تاریخی و امروزی خویش را به کار گیرد.
گفتنی است، کنفرانس عمومی یونسکو بالاترین مرجع یونسکو است که هر دو سال یک مرتبه برگزار می گردد.


منبع:

1402/08/21
09:14:43
5.0 / 5
203
تگهای خبر: تحقیق , دانشگاه , دانشمند , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
گوپا