جزئیات جالب هواپیمای مافوق صوت ناسا

پسر كنكورد در راه است!

پسر كنكورد در راه است!

به گزارش گوپا ناسا اخیراً بر روی یك هواپیمای مافوق صوت مداد مانند كه فاقد شیشه جلو است و ˮپسر كنكوردˮ(son of concord) نام دارد، كار می كند.


به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، با هواپیمای مافوق صوت ناسا دیگر نیازی نیست خلبان به بیرون نگاه كند چون كه هیچ شیشه ای در جلوی آن وجود ندارد و به جای شیشه یك صفحه تلویزیون با وضوح فوق العاده بالای 4k وجود دارد و خلبان توسط آن می تواند محیط روبرو را توسط دو دوربینی كه در جلو هواپیما نصب شده اند، به صورت زنده ببیند.
این سیستم "سیستم دیداری بیرونی"(eXternal Visibility System یا XVS ) نام دارد و می تواند اطلاعات زمین و داده های بصری ورودی را با یكدیگر تركیب كرده و یك تصویر جامع از موقعیت هواپیما ایجاد كند.
نام رسمی هواپیمای مذكور X-۵۹ Quiet Supersonic Transport یا QueSST است اما با نام مستعار "پسر كنكورد" شناخته می شود. بنابر گزارش ها می توان انتظار داشت هواپیمای مذكور تا سال ۲۰۲۱ تست پرواز خود از لندن به نیویورك تنها در عرض ۳ ساعت انجام دهد.


ناسا طی اطلاعیه ای اظهار داشت: یك صفحه تلویزیون با وضوح فوق العاده بالای ۴ كی روبروی خلبان وجود دارد و خلبان توسط آن می تواند محیط روبرو را توسط دو دوربینی كه در جلو هواپیما نصب شدهاند، به صورت زنده ببینند. دو پورتال و "درب شیشه ای بالای سر خلبان"(canopy) پنجره های واقعی هستند و به خلبان كمك می كنند تا افق را ببیند. صفحه نمایش های زیر سیستم دیداری بیرونی هم داده هایی را برای خلبان فراهم می كنند تا با خیال راحت پرواز كند.
ناسا از ماه نوامبر سال قبل آزمایش های هواپیمای مسافربری "پسر كنكورد" را اغاز كرده است.
علت اینكه در نام رسمی این هواپیما X-۵۹ Quiet Supersonic Transport كلمه Quiet به معنای "ساكت" به كار رفته این است كه هواپیمای مذكور امواج صوتی بیصدا تولید می كند.
این هواپیمای مسافربری می تواند بعد از كنار گذاشته شدن هواپیمای "كنكورد"(Concorde) در ۱۵ سال پیش، نخستین هواپیمای مسافربری مافوق صوت تجاری باشد.
هواپیمای مافوق صوت كنكورد با كاربری مسافربری یا ترابری، در كنار توپولف -۱۴۴ یكی از دو هواپیمای مافوق صوت حمل و نقل هوایی است كه در پروازهای تجاری برای حمل مسافر مورد استفاده قرار گرفت. این هواپیما كه محصول مشترك دو كشور فرانسه و بریتانیا است، قادر بود با سرعتی حدود دو برابر سرعت صوت یا ۲ ماخ پرواز كند. عدد ماخ طبق تعریف، نسبت سرعت شیئی در یك سیال به سرعت صوت در همان سیال است. هواپیمای كنكورد با بهره گیری از چهار موتور توربوجت با پس سوز، قادر به پرواز در سرعت های زبرصوت بود. پس سوز( Afterburner) جزئی است كه به موتور جت هواپیماهای مافوق صوت اضافه می شود. استفاده از این حالت می تواند رانش را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. هدف انجام دادن حالت پس سوز افزودن شتاب آنی در حین پروازهای مافوق صوت یا در لحظه برخاستن از زمین است.
این موتورهای بسیار قدرتمند مصرف سوخت بالایی داشتند. بالهای كنكورد مثلثی بودند و تنها رقیب آن، هواپیمای توپولف -۱۴۴ بود كه در ظاهر بسیار به هواپیمای كنكورد شبیه است. این هواپیما برای نخستین بار در دوم مارس ۱۹۶۹ به پرواز درآمد و در ۲۱ ژانویه ۱۹۷۶ رسماً شروع به كار كرد و پس از حادثه سقوطی كه در ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۰۰ در پاریس رخ داد و تمام سرنشینان این هواپیما كشته شدند، متخصصین، متوجه نقص در طراحی موتور این هواپیما شدند كه رفع عیب آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود و در نتیجه در بیست و چهارم اكتبر ۲۰۰۳ آخرین پرواز این هواپیما انجام شد. بدین سان فعالیت هواپیمای كنكورد در سال ۲۰۰۳ كاملاً متوقف گردید و مدلهای تولید شده، حالا در اختیار موزه های هوایی در جهان هستند.
ناسا با همكاری بخش هوانوردی شركت هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریكایی" لاكهید مارتین" در حال توسعه هواپیما "X-۵۹ Quiet Supersonic Transport " است و بنابر برنامه ریزی ها نخستین پرواز این هواپیما در سال ۲۰۲۲ صورت خواهد گرفت.
هواپیمای یاد شده علاوه بر اینكه می تواند با سرعت ۱۷۰۰ كیلومتر در ساعت (۱۱۰۰ مایل در ساعت) پرواز كند امواج صوتی بی صدا هم تولید می كند.









1398/04/05
01:28:13
5.0 / 5
3247
تگهای خبر: آزمایش , تولید , سیستم , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
گوپا