تلاش صنعت هوانوردی برای ارائه فناوری های زیست سازگار

تلاش صنعت هوانوردی برای ارائه فناوری های زیست سازگار

گوپا: صنعت هوانوردی شاهد گسترش كوشش برای سازگاری با محیط زیست است و ابداعاتی مانند هواپیماهایی كه انتشار كربن را كم می كنند یا هواپیماهای الكتریكی كه با سوخت پایدار كار می كنند را به خود می بیند.


به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، صنعت هوانوردی برای سازگاری با محیط زیست و برطرف نمودن مشكلات كنونی، راهكارهای بسیاری را در پیش گرفته اما خیلی از مدافعان محیط زیست باور دارند كه شاید این چاره ها كارساز نباشند.
گزارش های "آژانس محیط زیست اروپا" (EEA) نشان میدهد كه صنعت هوانوردی، عامل سه درصد انتشار كربن در جهان است و جهان نیز امواج گرما، آتش سوزی و طوفان هایی را تجربه می كند كه روز به روز شرایط بدتری را پیش می آورند.
دوام، نكته ای مهم در حوزه فناوری های صنعت هوانوردی است و سازندگان این گونه فناوری ها تلاش می كنند تا محصولاتی بادوام تر از پیش عرضه كنند.
بعضی از فعالان محیط زیست به نقد برنامه هایی پرداخته اند كه با عنوان "سبزشویی"(greenwash) شناخته می شوند و ادعا می كنند كه كمك های زیادی برای كاهش خسارت های ناشی از سوخت هواپیما وجود ندارد. سبزشویی، واژه ای است كه به دورویی انسان های به ظاهر دوستدار محیط زیست اشاره می كند و ادعا دارد كه این افراد با نام پشتیبانی از محیط زیست، به آن آزار می زنند.
"پاول استین"(Paul Stein)، مدیر ارشد فناوری شركت "رولز رویس"(Rolls-Royce) اظهار داشت: صنعت هوانوردی برای بهبود دوام محصولات، تحت فشار زیادی قرار دارد. فرودگاه ها نیز تلاش می كنند تا سوخت های بادوام را بیشتر در دسترس قرار دهند و موتورهای كارآمدتری را به كار ببرند.

كاهش انتشار كربن
صنعت هوانوردی متعهد شده كه تا سال ۲۰۵۰، میزان انتشار كربن را تا ۵۰ درصد كم كند. این صنعت در انگلیس، فراتر از این تعهدات پیش رفته و می خواهد تا همین تاریخ، میزان انتشار كربن را به صفر برساند.
شركت "ایرباس"(Airbus) در "نمایشگاه هوایی سنگاپور"(Singapore Airshow)، از یك مدل جدید هواپیما برای آینده رونمایی نمود كه بال ها و ساختار متفاوتی دارد. نمونه ابتدایی این هواپیمای موسوم به "ماوریك" (Maveric)، دو متر طول و سه متر عرض دارد و در ساخت آن، اصول ایرودینامیك بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفته است. ایرباس امیدوار است كه این مدل جت بتواند مصرف سوخت را نسبت به مدلهای كنونی، تا ۲۰ درصد كم كند.
شركت فرانسوی- ایتالیایی "ای تی آر"(ATR) نیز تمایل خودرا به ارائه هواپیمایی ابراز كرده كه ۴۰ درصد كمتر از هواپیماهای دیگر، سوخت مصرف می كند. ابداع این هواپیما، تعادلی را میان مصرف سوخت و سرعت به نمایش می گذارد.

سرعت كند چاره ها
در امتداد كاهش لطمه به محیط زیست، گام هایی نیز برای تولید هواپیماهای الكتریكی برداشته شده است. شركت مهندسی "ماگنیكس"(magniX)، اولین هواپیمای تمام الكتریكی جهان را طراحی نموده و آزمایش های پرواز آنرا در كانادا انجام داده است.
شركت سوئیسی "اسمارت فلایر"(Smartflyer) نیز یك هواپیمای هیبریدی-الكتریكی ابداع كرده كه جهت استفاده چهار سرنشین طراحی شده و مقرر است اولین پرواز آن در سال ۲۰۲۲ صورت بگیرد. این هواپیما، سر و صدای كمتری دارد و به خاطر استفاده از سوخت های كم هزینه، استفاده از آن نیز با هزینه كمتری صورت می گیرد.
با وجود تصمیم گیری برای انجام دادن چنین پروژه هایی، "آلدو مونتاناری"(Aldo Montanari)، مدیر روابط كاربری این شركت متذكر شد كه چنین پروژه هایی، با سرعت انجام نخواهند شد.
وی در این زمینه اظهار داشت: فشار چنین پروژه هایی، بسیار زیاد است و من باور دارم كه صاحبان صنایع این مساله را درك كرده اند كه انجام دادن این پروژه ها، زمان می برد و طی یك سال عملی نیست.
سوخت های زیستی، یكی از روش های اصلی كاهش انتشار كربن هستند كه مورد توجه صنعت هوانوردی قرار گرفته اند و چندین فرودگاه در سال های اخیر با استفاده از این سوخت ها، پروازهای تجاری را انجام داده اند. مشكل اینجاست كه سوخت های زیستی، هزینه ای بیشتر از سوخت های معمولی به همراه دارند.
به رغم تمام كوشش های صورت گرفته دراین زمینه، مدافعان محیط زیست، صنعت هوانوردی را متهم كرده اند كه حركت بسیار آهسته ای دارد برای اینكه شواهد بیشتری در مورد نتایج مخرب تغییرات آب و هوایی به چشم می خورد.
"دوی زلوك"(Dewi Zloch)، از فعالان حوزه اقلیم و انرژی اظهار داشت: ارائه هواپیماهای بادوام، به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. اجرای راهكارهای حوزه فناوری، دهه ها به طول خواهد انجامید.




منبع:

1398/11/29
15:12:51
5.0 / 5
2628
تگهای خبر: آزمایش , آینده , تولید , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
گوپا