کشف سیاهچاله ای که از کهکشان خود 50 برابر بزرگ تر است

به گزارش گوپا، محققان دانشگاه سیدنی غربی در مطالعه اخیرشان یکی از بزرگترین جت سیاهچاله های آسمان را کشف کردند.

به گزارش گوپا به نقل از ایسنا، ستاره شناسان جت سیاه چاله ای را کشف کردند که ۵۰ برابر بزرگ تر از کهکشان خود است.
این سیاهچاله، جت هایی تا فاصله بیشتر از یک میلیون سال نوری و با سرعت زیاد حدودا برابر با سرعت نور از خود به بیرون پرتاب می کند.
کهکشان آن که NGC۲۶۶۳ نام دارد در فاصله ۹۳ میلیون سال نوری از ما قرار دارد و یکی از همسایه های کیهانی ما به حساب می آید. اگر کهکشان ما یک خانه بود، NGC۲۶۶۳ یک یا دو خانه دورتر بود.
با نگاه کردن به نور ستارگان آن با یک تلسکوپ معمولی، میتوان شکل بیضوی آن که دارای ستارگانی حدودا ۱۰ برابر تعداد ستاره های کهکشان راه شیری خودمان است را مشاهده نماییم.
در این مطالعه محققان با استفاده از آرایه مسیریابی کیلومتر مربع استرالیایی معروف به "اسکاپ"(ASKAP) امواج رادیویی یک جت ماده را که بوسیله ی یک سیاهچاله مرکزی از این کهکشان به بیرون پرتاب می شد، مشاهده نمودند. این جریان پرقدرت از مواد حدود ۵۰ برابر بزرگ تر از خود این کهکشان است، بگونه ای که اگر چشمان ما می توانستند آنرا در آسمان شب ببینند، بزرگ تر از ماه بود.
در حالی که ستاره شناسان قبلا چنین جت هایی را رصد کرده بودند اما اندازه بسیار زیاد این جت ها(با وسعت بیشتر از یک میلیون سال نوری) آنها را به یکی از بزرگ ترین جت های شناخته شده در آسمان تبدیل نموده است. این تحقیق توسط "ولیبور ولوویک"(Velibor Velović) دانشجوی مقطع دکترا دانشگاه سیدنی غربی انجام شده است.

1401/05/30