معاون آموزشی وزیر علوم:

نخستین چالش دولت در حوزه آموزش عالی، ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداری دانشگاه هاست

نخستین چالش دولت در حوزه آموزش عالی، ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداری دانشگاه هاست

به گزارش گوپا، معاون آموزشی وزیر علوم اضافه کرد: نخستین چالش دولت در حوزه آموزش عالی کشور، ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداری دانشگاه هاست، که میتوان به مواردی از قبیل؛ نقص توسعه نظام فرهنگی و اجتماعی، ضعف در همکاریهای بین الملل و... اشاره نمود.


به گزارش گوپا به نقل از ایسنا، دکتر قاسم عموعابدینی در بازدید از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و حضور در شورای این دانشگاه در رابطه با صدمه های آموزشی عالی در کشور اظهار داشت: حالا، زنگ خطری که به صدا آمده، هم اکنون، ۹ درصد از دانشجویان در علوم پایه مشغول به تحصیل هستند و در صورت ادامه این روند در ۴ سال آینده این میزان به4 تا ۵ درصد می رسد.
دکتر عموعابدینی عنوان کرد: در صورت ادامه این روند، فقط دانشگاه های برتر ما با عنایت به ظرفیت، ورودی دانشجو خواهند داشت و بقیه دانشگاه های صنعتی و فنی تعطیل خواهند شد. با این روند حرکت توسعه کشور گرفتار مشکل می شود؛ به همین دلیل، جریان آموزش باید تغییر کند.

وی ادامه داد: ما دانشگاه های خوبی داریم و افتخار هم می نماییم ولی باید حقیقت ها را هم در نظر بگیریم، دانشجو استقبال می کند، وارد دانشگاه می شود و خارج می شود، ما باید مسیری را ترسیم نماییم که دانشجو بماند. بنابراین اساس تحول ضروری و اجتناب ناپذیر است. اساس توسعه فناوری ایجاد اقتصاد دانش بنیان است. می بایست شورای دانشگاه، دانشکده های فناوری های نوظهور ایجاد کنند و از نخبگان در این دانشکده ها استفاده نماییم.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: باید ظرفیت ها را احصاء نماییم، جایی باید ایجاد شود که فراتر از روابط و مسائل موجود باشد، به خصوص برای تکنولوژی های آینده برنامه ریزی کند.
دکتر عموعابدینی اظهار داشت: طرح تحول مورد نظر چندین بخش دارد که بخش مهمی، مأموریت گرایی و آمایش است که در این خصوص به دانشگاه های مشهد و نیشابور رفتیم و طرح تحول را برای آنها نوشتیم و خواستیم در حوزه معادن و منطقه خود خدمت کنند و در آن راستا به سطح بین الملل برسند.
وی تصریح کرد: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی می بایست علاوه بر حوزه بین الملل دو مأموریت مهم داشته باشد؛ نخست اینکه، مأموریت در ایجاد فناوری های نوظهور و نوین باشد. همچنین، مأموریت خدمت به صنعت و جامعه از دیگر وظایف این دانشگاه است.
دکتر عمو عابدینی اضافه کرد: برای تکنولوژی های جدید و راهبردی آینده باید دانشکده ایجادکنیم. اگر مأموریت ها انجام شوند، اوج حرکت تحول دانشگاه ها اتفاق می افتد.
این مقام مسئول تصریح کرد: دانشگاه ها باید تمدن ساز باشند، رهبر معظم انقلاب در شکل گیری تمدن اسلامی نقش دانشگاه ها را مطرح می کنند. بنابراین پیش از ابلاغ و اعلام گام دوم در سال ۱۳۹۴ فرمودند: «لوازم نقش آفرینی دانشگاه در شکل گیری تمدن اسلامی باید شناسایی و به انجام برسد».

جذب دانشجو مطابق با نیاز
وی ادامه داد: اگر صنعت ۵ سال آینده ۱۰۰۰ نفر نیرو نیاز دارد بایستی ۱۲۰۰ دانشجو جذب شود نه ۵۰۰۰ نفر! مسیر طرح تحول اصلاح این گونه امور است که بر مبنای آن آموزش باید در دو جهت فناوری های نوظهور در جهت تمدن سازی و خدمت به صنعت و جامعه باشد. انتظار مقام معظم رهبری اینست که ۱۰۰ درصد اساتید، کارشان باید در جهت رفع مشکلات کشور باشد. همچون مشکلات فناوری و مشکلاتی که در کشور اختلال ایجاد می کنند. جریان آموزش، جریان توسعه پایدار کشور است.
دکتر عموعابدینی خاطرنشان کرد: فناوری های نوظهور و راهبردی آینده که در نقشه جامع علمی کشور تعریف شده است، حاکمیتی است که باید سرمایه گذاری و حمایت شود و هم خدمت رسانی به صنعت که باید تربیت دانشجو بر حسب جامعه و صنعت باشد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی اظهار داشت: الزامات کلیدی طرح تحول مشخص شده شامل "اصلاح نظام حکمرانی آموزش"، "اجرایی سازی آمایش سرزمینی آموزش عالی"، "ماموریت گرایی آموزش های چند ساعته، "تحول در نظام جذب تحصیلات تکمیلی" و موارد دیگر است.





منبع:

1401/05/30
23:58:02
5.0 / 5
299
تگهای خبر: آینده , تكنولوژی , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

گوپا