در آئین افتتاحیه دوره های حكمرانی در دانشگاه تهران عنوان شد
نخستین دانشجویان حکمرانی از مهرماه سر کلاس می روند
گوپا: دوره های حکمرانی با ارائه گواهینامه معتبر از دانشگاه تهران که در قالب یک دوره یکساله مهارت محور و 250 ساعت آموزشی طی همکاری مشترک دانشگاه تهران، مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری و اندیشکده سیاست پژوهی منابع انسانی برگزار می شود، راه اندازی شد.
به گزارش گوپا به نقل از ایسنا، ثبت نام متقاضیان شرکت در این دوره آموزشی از خرداد ماه ۱۴۰۱ شروع شده بود که ۱۵۰۰ نفر در بازه زمانی تعیین شده نسبت به ثبت نام اقدام نمودند. بعد از بررسی سوابق ارسالی ثبت نام کنندگان، ۲۷۰ نفر از ۱۵۰۰ متقاضی شرکت در دوره های حکمرانی دانشگاه تهران حائزشرایط حضور در کانون های ارزیابی تشخیص داده شدند. در نهایت ۶۰ نفر از این ۲۷۰ متقاضی، حائزشرایط لازم جهت شرکت در این دوره آموزشی حکمرانی تشخیص داده شدند.
دکتر علی اصغر پورعزت، رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در جمع دانش پذیران دوره حکمرانی و در تشریح هدف از آموزش حکمرانی، اظهار داشت: برایمان مهمست که شما هر جا هستید، بهتر تصمیم بگیرید.
آغاز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دو رشته «آینده پژوهی» و «حکمرانی علم و فناوری» از مهر ماه
دکتر پورعزت از شروع پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دو رشته «آینده پژوهی» و «حکمرانی علم و فناوری» در دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران آگاهی داد و اشاره کرد: حکمرانی ضرورت هر دانشی است و آنهایی که می دانند حکمرانی یک دانش و یادگرفتنی است، جلوتر از بقیه افرادی هستند که فکر می کنند همه پدیده ها را باید توسط خودشان تجربه کنند.
طراحی داشبورد مسائل عمومی کشور توسط پژوهشگران دانشگاه تهران
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، نظام مسائل عمومی کشور را نقطه شروع مناسبی برای ورود به حکمرانی دانست و اضافه کرد: طراحی داشبورد مسائل عمومی کشور توسط پژوهشگران دانشگاه تهران انجام گرفته است و امیدواریم این داشبورد تا اختتام مهر ماه ۱۴۰۱ آماده انتشار شود.
آماده سازی کلاس های درس دانشکده حکمرانی برای حضور دانشجو از شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱
دکتر رضا امیدی فر معاون دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران نیز از آماده سازی کلاس های درس دانشکده حکمرانی بمنظور حضور دانشجو از شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ آگاهی داد و اظهار داشت: از مهر ماه ۱۴۰۱ بوسیله آزمون سراسری در دو رشته کارشناسی ارشد دانشکده حکمرانی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می شود و در مقطع دکتری نیز پذیرش دانشجوی استعداد درخشان خواهیم داشت.
رسیدن به حکمرانی خوب با پیوند آرمان و واقعیت
وی ادامه داد: علاوه بر پذیرش دانشجو بوسیله آزمون سراسری، دوره های آموزشی برای دانش پذیران در قالب دوره های آموزشی ضمن خدمت و کوتاه مدت ویژه فارغ التحصیلان و مدیران کشور انجام می شود. همین طور یک دوره فشرده در شهریور ماه در قالب مدرسه تابستانه بمنظور آموزش مفاهیم حکمرانی به متقاضیان برگزار می شود.
دکتر علی مبینی دهکردی، استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز در ادامه آئین افتتاح اولین دوره آموزشی حکمرانی در دانشگاه تهران، با اعلان اینکه حکمرانی تدبیر انجام امور به بهترین نحو برای اداره سازمان و کشور است، گفت: حکمرانی یک حوزه حساس، دگرگون ساز و تحول آفرین است، موانع بزرگی مقابل آن قرار دارد و افرادی خستگی ناپذیر می خواهد. در زمینه حکمرانی، منافع خاص و عام و منافع ملی و سازمانی مطرح می شود و پیوند آرمان و واقعیت می تواند ما را به یک حکمرانی خوب هدایت کند.
استاد دانشگاه تهران، حکمرانی را از این نظر که با مقوله تعیین جهت برای اداره یک سیستم یا کشور سر و کار دارد یک امر با ظرافت بالا دانست و اشاره کرد: وقتی از حکمرانی در سطح ملی صحبت می نماییم، لازم است بصورت فرابخشی به حکمرانی نگاه نماییم. در مدل حکمرانی بومی باید بدنبال ساختن آینده ای متناسب با هنجارها و توانمندی های خودمان باشیم.
استراتژی جریان رسانه ای مقابل انقلاب به روایت استاد دانشگاه تهران
دکتر مبینی دهکردی در بخش دیگر سخنان خود درباره ی الزامات مدل حکمرانی، اظهار داشت: اگر مدل حکمرانی مبتنی بر چالش نباشد، انگیزش و ابتکاری پیدا نمی کنید. جریان رسانه ای که الآن مقابل انقلاب اسلامی است تلاش می کند ما را از توسعه بازدارد و به بقا مشغول کند و به انفعال بکشاند. هر سیستمی به بقا مشغول شد، باقی ماندن در بقا برایش خیلی مشکل است. بدین سبب در حکمرانی باید رویکرد مبتکرانه داشته باشیم، چالش محور بوده و برمبنای کارآمدی عمل نماییم.
حکمرانی امری وارداتی نیست؛ الگوی بومی نیاز داریم
دکتر حسن جلیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از دیگر سخنرانان این جلسه بود که با طرح پرسشی در خصوص این که «آیا می شود حکمرانی را وارد کرد؟» اظهار داشت: اگر مقرر است یک نظام حکمرانی در کشور پیاده شود، لازم است خودمان آنرا به وجود آوریم. بدین سبب نمی توان به مدل توسعه حکمرانی به عنوان یک امر وارداتی نگاه کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در یادآوری تعریف جامع حکمرانی از نظر کمیسیون جهانی حکمرانی، بیان کرد: حکمرانی مجموعه ای از روش های «فردی و نهادی» و «عمومی و خصوصی» است که بوسیله آن منافع متضاد یا متنوع را همساز نموده و اقدامی همکاری جویانه لحاظ شود. حکمرانی شامل نهادهای رسمی و نظام هایی است که برای تضمین رعایت قانون، قدرت پیدا کرده اند.
وی ادامه داد: یکی از خاصیت ها و مؤلفه های حکمرانی، قراردادهای غیررسمی است که مردم قبول دارند و نهادها هم بر سر آن توافق کرده اند. نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام دینی است و مؤلفه های حکمرانی در این نظام باید منطبق با نظام دینی تطبیق داده شوند تا الگوی بومی حکمرانی به دست آید. بدین سبب لازم است تک تک مؤلفه های حکمرانی را بومی سازی نماییم و مدل حکمرانی را در امتداد منافع کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام دینی تعریف نماییم.
استاد دانشگاه تهران در آخر اشاره کرد: بهترین نظام حکمرانی، نظامی است که آینده را بسازد، نه این که منتظر آینده بنشیند.
دکتر محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیر شبکه رادیویی اقتصاد نیز به عنوان دیگر سخنران آئین افتتاحیه دوره های حمرانی دانشگاه تهران، یک حلقه مفقوده در حکمرانی کشور را نحوه به ثمر رساندن سیاست ها در نقطه اجرا دانست و در تبیین نقش رسانه ها در حکمرانی مطلوب به مواردی نظیر «رسانه به عنوان یک مسیر برای رساندن نیازهای جامعه به گوش مسئولان»، «انتقال خلاءهای تصمیمات مدیریتی و حکمرانی به مدیران» و «احصاء راهکارهای رفع مشکلات کشور در گفتگو با نخبگان» اشاره نمود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمدصادق خیاطیان رییس مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری از سخنرانان ویژه این جلسه بود که مشروح سخنان ایشان از لینک زیر قابل دسترسی است.
منبع: گوپا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب