در یك پروژه تحقیقاتی انجام شد؛

حذف نواحی جوش در ورقه های فلزی توسط پژوهشگران کشور

حذف نواحی جوش در ورقه های فلزی توسط پژوهشگران کشور

گوپا: پژوهشگران کشور موفق شدند با یک روش خاص، نواحی جوش در ورقه های فلزی کاربردی در صنعت حمل و نقل از بین ببرند.


به گزارش گوپا به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد برهمند، دانش آموخته دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «بررسی مشخصه های متالورژیکی و مکانیکی فولاد مرتبه ای تولید شده توسط پروسه نورد» با اعلان اینکه این پروژه را با هدف علمی – کاربردی پیش بردیم، اظهار داشت: صنایع مختلف به ویژه صنعت حمل و نقل و هوافضا مانند خودرو و هواپیما بمنظور کاهش وزن و هزینه های تمام شده خود، از اتصال دو ورق همسان با ضخامت های متفاوت استفاده می نمایند. وی ادامه داد: روش جوشکاری یکی از روش های پرکاربرد است که خود موجب بوجود آمدن یک ناحیه ناپیوسته و عیب دار در ورق می شود که می تواند در فرآیندهای بعدی شکل دهی، تنش و ترک را در محصول نهایی بوجود آورد. بگفته دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برخی از آلیاژها مانند آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم که در صنعت هوا و فضا پر کاربرد هستند به سختی جوش پذیرند و نسبت به جوش بسیار حساس اند. بدین منظور برای حذف ناحیه تحت تاثیر جوش، در این تحقیق از روش نورد پله ای (stair rolling treatment) برای تولید ورق مرتبه ای با خواص متفاوت در امتداد طول استفاده کردیم. وی افزود: باتوجه به تست های مکانیکی انجام شده روی ورق مرتبه ای تولید شده با روش نورد پله ای، نتایج بسیار رضایت بخش بود. پس با کاربرد این روش جدید در صنعت خودرو سازی، می توان وزن و هزینه های تولید و ماده مورد استفاده شده در بدنه خودرو را کم کرد. برهمند اظهار داشت: از این روش می توان در صنایع حمل و نقل مانند خودروسازی و یا هواپیماسازی بهره برد. وی با اشاره به خاصیت های طرح اظهار داشت: تولید ورق با خصوصیات مرتبه ای در امتداد طول و عدم استفاده از جوش برای کاربرد ورق با ضخامت های متفاوت از خاصیت های این طرح محسوب می شود. محقق این طرح با اعلان اینکه کارهای تکمیلی این پروژه به مدت ۶ ماه در دانشگاه کوماموتو ژاپن در قالب فرصت تحقیقاتی انجام شده است، اشاره کرد: تجربیات و نقطه نظرات اساتید و پژوهشگران این عرصه در این دانشگاه به همراه میکروسکوپ های جدید و پیشرفته و تجهیزات آنالیز مواد مستقر در دانشگاه کوماموتو، نقش به سزایی در حوزه ارتقا سطح علمی این پروژه داشته است. برهمند افزود: برمبنای بررسی ها، تا حالا هیچگونه نمونه مشابهی چه در داخل و چه در خارج از این طرح وجود ندارد و برای نخستین بار این کار انجام شده است. وی اظهار داشت: مزیت های رقابتی طرح شامل «کاهش زمان جهت بررسی مکانیزم های تغیر شکل در فلزات و آلیاژها در رشته مهندسی مواد و متالورژی»، «کاهش هزینه ها، ماده مورد استفاده و وزن وسیله حمل و نقلی تولید شده، شکل پذیری بهتر در فرآیندهای شکل دهی ورق» می شود. برهمند درباب کاربردهای پروژه اظهار داشت: از نتیجه این پروژه می توان در صنایع مختلف حمل و نقل مانند خودروسازی، هوا و فضا بهره برد.

1401/06/29
11:54:33
5.0 / 5
191
تگهای خبر: آینده , تحقیق , تولید , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
گوپا