ستاره شناسان با تكنیك ریزهمگرایی مدعی شدند؛

كشف سیاراتی در خارج از كهكشان راه شیری برای نخستین بار

كشف سیاراتی در خارج از كهكشان راه شیری برای نخستین بار

گوپا: منجمان به تازگی برای اولین بار گروهی از سیارات را در كهكشان های خارج از كهكشان راه شیری و كهكشان ˮآندرومداˮ( Andromeda) پیدا كردند. ˮآندرومداˮ یك كهكشان مارپیچی واقع در صورت فلكیِ آندرومدا است كه حدود ۲٫۵ میلیون سال نوری از كهكشان راه شیری فاصله دارد.



به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، متخصصان فیزیك نجومی برای اولین بار، تعدادی سیاره را بیرون از طریق شیری كشف كرده اند.

اخیرا، ستاره شناسان دریافته اند علاوه بر كهكشان های راه شیری و آندرومدا، كهكشان بزرگ دیگری هم وجود دارد كه كهكشان های كوتوله كوچك تر به شكل منظمی به دور آن می چرخند.

این كشف غیرمنتظره با استفاده از نوعی تكنیك موسوم به "ریزهمگرایی" (microlensing)ممكن شد كه امكان مشاهده اجرام را در فواصل فراكهكشانی كه برای مشاهده مستقیم خیلی دور هستند، برای پژوهشگران فراهم می كند.

این یافته ها نشان می دهند كه احیانا حدود دو هزار سیاره با اجرامی به اندازه ماه تا مشتری به ازای هر ستاره "رشته اصلی"( (main-sequence وجود دارند.

متخصصان فیزیك نجومی "دانشگاه اكلاهما" (University of Oklahoma) در آمریكا، از داده های رصدخانه پرتو ایكس چاندرا ناسا برای یافتن سیارات جدید استفاده كردند.

پیش از این، متخصصان می گفتند هیچ شواهدی در خصوص وجود سیارات در كهكشان های دیگر تشخیص داده نشده است.

این پژوهشگران بر تكنیك "ریزهمگرایی" تكیه دارند كه از انحراف نور یك منبع پس زمینه، مانند ذره بینی برای دیدن اشیایی كه در فاصله دور هستند، استفاده می نماید.

"زینیو دای" (Xinyu Dai)، استاد بخش فیزیك و ستاره شناسی دانشگاه اكلاهما اظهار داشت: ما از این كشف خیلی هیجان زده هستیم. این اولین باری است كه كسی سیارات بیرون از كهكشان ما را كشف می كند.

ما برای تشخیص این جرم، فركانس بالای اثر را با مدل سازی داده ها تحلیل كردیم.



به گفته پژوهشگران، تابحال ریزهمگرایی تنها برای تشخیص سیارات راه شیری استفاده می شد.

این كهكشان در فاصله 3.8 میلیارد سال نوری از زمین واقع شده و كوچكترین شانسی برای مشاهده مستقیم این سیارات حتی با بهترین تلسكوپ، وجود ندارد.

" قنطورس آ" (Centaurus A) كه 13 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، یك كهكشان اصلی در سیستمی از كهكشان های اقماری است كه به شكل یك صفحه دیسك مانند باریك، عمود بر آن پراكنده اند.

از این 16 كهكشان اقماری، مشاهده شده كه 14 كهكشان طبق یك الگوی حركتی سازمان دهی شده، به دور كهكشان اصلی خود می گردند.

این كشف، مدل "ماده تاریك سرد لامبدا" (Lambda-CDM)كه معتقد می باشد سیستم های كهكشانی اقماری تصادفا و با حركتی بی نظم شبیه به پرواز زنبورها اطراف كندو، اطراف یك كهكشان بزرگ تر پراكنده هستند، زیر سوال می برد.

علاوه بر این، چنین تركیباتی حتی نباید قابل تشخیص باشند زیرا باور پیشین این بوده است كه كهكشان های بزرگ دیگر، عموما از ماده تاریك نامرئی تشكیل شده اند.

یك گروه بین المللی به سرپرستی "دانشگاه بازل" (University of Basel)در مقاله ای كه در 2 فوریه در مجله " Science" انتشار یافت، بیان كرد: این مدرك تجربی نشان داده است كه مشكلی در شبیه سازی های كیهان شناسی وجود دارد.

اما ما قادر هستیم این سیارات را بررسی نماییم، وجودشان را آشكار نماییم و حتی درباره توده هایشان اظهارنظر نماییم.




1396/11/15
15:05:44
5.0 / 5
4594
تگهای خبر: دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
گوپا