مولكول بیماری هانتینگتون سرطان را از بین می برد

شگفت انگیزترین قاتلان سرطان

شگفت انگیزترین قاتلان سرطان

گوپا: تیم مركز پزشكی ˮنورث وسترنˮ (Northwestern Medicine)پی برده اند كه چگونه مولكول بیماری هانتینگتون می تواند به صورت ناخواسته سلول های سرطانی را از بین ببرد و چگونه از این روند می توان بعنوان درمان جدید سرطان بهره برد.



به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، چندین سال است كه دانشمندان متوجه كاهش ناگهانی سرطان در بیماران مبتلا به بیماری "هانتینگتون" شده اند. هم اكنون یك تیم مركز پزشكی "نورث وسترن" (Northwestern Medicine) كشف كرده اند كه چگونه این بیماری می تواند به صورت ناخواسته سلول های سرطانی را از بین ببرد و چگونه از این روند می توان بعنوان درمان جدید سرطان بهره برد.

بیماری هانتینگتون توسط جهش یك ژن به نام "هانتینگتین" (huntingtin) تولید می گردد. این جهش سبب تكرار توالی های RNA می گردد و این توالی های تكراری كه به عنوان" آر.ان.آ های خاموشگر" (siRNAs) شناخته می شوند، به آرامی سبب صدمه رساندن به سلول های عصبی می شوند.

تحقیق پیشین تیم مركز پزشكی "نورث وسترن" نشان داده بود كه مولكول های" RNAهای خاموشگر" شگفت انگیزترین قاتلان سرطان بودند كه میلیون ها سال پیش برای مبارزه با سرطان در بدن ارگانیسم های زنده، توسعه یافته بودند.

"آندرا مورمان" (Andrea Murmann)نویسنده این مطالعه می گوید: من فكر می كردم ممكن است یك یك وضعیت وجود داشته باشد كه در آن این "دكمه مرگ" در افراد خاصی بیش از اندازه فعال است، تا جایی كه ممكن است سبب از بین رفتن بافت ها شود.

توالی های تكراری RNA های خاموشگر یافت شده در صدمه شناسی هانتیگتون بسیار شبیه به ملكول های RNA های خاموشگر كشف شده در مطالعه پیشین تیم بودند. ازاین رو گام بعدی آزمایش این بود كه آیا این ملكول های خاص هنگامی كه با استفاده از نانوذرات به بدن موش ها منتقل شدند، واقعا برای كشتن سلول های سرطانی كار می كردند یا خیر. نتیجه باورنكردنی بود، رشد تومور به صورت قابل توجهی در انواع مختلف سلول های سرطانی، همچون سرطان تخمدان، پستان، پروستات، كبد، مغز، ریه، پوست و سلول های سرطانی روده بزرگ، كاهش پیدا كرد.

"ماركوس پیتر" (Marcus Peter) نویسنده ارشد این تحقیق می گوید: این ملكول بهترین قاتل در برابر تمام سلول های سرطانی است.

گام بعدی محققان، كار بر روی تصفیه روش تحویل نانوذرات است تا مولكول های كشنده سرطان بتوانند دقیق تر به تومورهای هدف برسند.

ماركوس اضافه كرد: ما معتقدیم درمان كوتاه مدت معالجه سرطان برای چند هفته می تواند ممكن باشد، بطوریكه ما می توانیم یك بیمار را بدون تولید مشكلات عصبی كه بیماران هانتینگتون از آن رنج می برند، با كشتن سلول های سرطانی درمان نماییم.

این تحقیق در مجله "EMBO Reports"منتشر شد.




1396/11/25
13:12:24
5.0 / 5
4551
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
گوپا