تغییرات اقلیمی و ۳ جزیره ای كه در سال ۲۰۱۸ ناپدید شدند!

تغییرات اقلیمی و ۳ جزیره ای كه در سال ۲۰۱۸ ناپدید شدند!

به گزارش گوپا مدلهای تغییر آب و هوای فعلی، افزایش سطح آب دریاها و بلعیده شدن خیلی از شهرها و آواره شدن میلیون ها نفر تا آخر قرن ۲۱ را پیشبینی می كنند.


به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، ذوب شدن سریع ورقه های یخ در گرینلند و قطب جنوب به علت انتشار مداوم گازهای گلخانه ای به جو می تواند بیشتر از دو متر به سطح آب اقیانوس های جهان اضافه كند. این امر می تواند شهرهای ساحلی همچون نیویورك را به صورت دائم در آب غرق كند.
با این وجود لازم نیست بشر دهها سال صبر كند تا اثرات تغییرات آب و هوایی آشكار شود.
از سال قبل تابحال سه جزیره ناپدید شده است. دانشمندان در تابستان ۲۰۱۸ كشف كردند كه جزیره "پرلاموترووی"(Perlamutrovy) كه یك جزیره كوچك در مجمع الجزایر قطبی روسیه به زیر آب رفته است.
در ماه اكتبر هم یك جزیره ۱۱ هكتاری در هاوایی توسط طوفان "والاكا" غرق شد و چند روز بعد هم یك روزنامه محلی در ژاپن نوشت كه یك جزیره در سواحل ژاپن ناپدید شده است.
البته هر سه جزیره كوچك و غیرقابل سكونت بودند. با این وجود، كارشناسان اخطار دادند كه جزایر بزرگ تر از افزایش سطح دریاها در امان نیستند.
"كورت استورلازی" زمین شناس مركز مطالعات ساحلی و دریایی اقیانوس آرام در ایالات متحده اظهار داشت: غرق شدن بعضی از این جزایر كوچك امكان دارد به علت غیرقابل سكونت بودنشان مسئله خاصی به نظر نرسد اما در صورتیكه تمهیدی اندیشیده نشود این اتفاق برای جزایر بزرگ و پر جمعیت هم رخ خواهد داد. اگر سطح دریا همچنان افزایش یابد، تغییرات حتی بیشتر خواهند شد.
جزیره "كریباتی" كه یك كشور در اقیانوس آرام است بعضی از اراضی خویش را غرق شده می بیند. "آنوت تونگ" رئیس جمهور سابق كریباتی می گوید یك روستای پر رونق در این جزیره وجود داشت كه در دهه ۷۰ آب آغاز به نزدیك شدن به خانه های آن كرد و هم اكنون فقط در هنگام جزر، نوك كلیسای آن قابل مشاهده می باشد.
وی كه شاهد آوارگی مردم خود بر اثر افزایش سطح دریا بوده است، از آن زمان تابحال درباره تهدید تغییرات اقلیمی سخن می گوید: جوامع در آینده نزدیك امكان دارد مجبور به نقل مكان شوند. هنگامی كه تغییر اقلیم به صورت مستقیم به شما حمله می كند بسیار دشوار است كه آنرا انكار كنید.
همینطور یك مطالعه جدید برآورد كرده است كه سطح دریاها بسیار سریع تر از پیشبینی ها در حال افزایش می باشد و حدود ۱.۷۹ میلیون كیلومتر مربع از سطح زمین (یعنی حدود سه برابر اندازه ایالت كالیفرنیا) تا سال ۲۱۰۰ در دریا غرق می شوند. این اتفاق از جانب نویسندگان مطالعه "فاجعه آمیز" توصیف شده است و نتایج بزرگی خواهد داشت كه سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
بخش عمده ای از تلفات زمین، آنهایی هستند كه در تولید غذا مهم هستند و مكان هایی مانند بنگلادش دیگر به منظور زندگی كردن ایمن نخواهند بود.
نویسندگان با این وجود تاكید كردند كه هنوز هم فرصتی برای پیشگیری از افزایش سطح دریاها وجود دارد. اگر جامعه جهانی انتشار گازهای گلخانه ای را به صورت چشم گیر كم كند، می توان از این فجایع پیشگیری كرد.



1398/03/22
15:28:19
5.0 / 5
4503
تگهای خبر: آینده , تولید , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
گوپا