موجودی كه برای زنده ماندن به اكسیژن نیازی ندارد!

موجودی كه برای زنده ماندن به اكسیژن نیازی ندارد!

به گزارش گوپا انگلی كه ماهی سالمون را مسموم می كند، می تواند بدون احتیاج به اكسیژن به زندگی خود ادامه دهد.


به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، استنشاق اكسیژن، یكی از اساسی ترین نیازهای موجودات چندسلولی است؛ اما پژوهشگران، موجودی را یافته اند كه برای تنفس به اكسیژن نیازی ندارد.
به قول پژوهشگران، این موجود كه نوعی انگل است، توانایی استفاده از اكسیژن را ندارد. این انگل، ماهی سالمون را مسموم می كند و انرژی مورد نیاز خویش را بدون اكسیژن به دست می آورد. در حقیقت انرژی مورد نیاز این انگل، از بدن میزبان دزدیده می شود.
باور پژوهشگران این بود كه همه گیاهان و حیوانات، از اكسیژن برای تولید سوختی معروف به "آدنوزین تری فسفات" (ATP) استفاده می نمایند كه به تقویت پردازش سلولی می پردازد. تولید این سوخت، در ساختاری معروف به "میتوكندری" (Mitochondria) رخ می دهد.
هر میتوكندری علاوه بر ژنوم موجود در هسته سلول، ژنوم مخصوص به خویش را دارد؛ اما هنگامی كه پژوهشگران، توالی DNA این انگل معروف به "Henneguya Salminicola" را بررسی كردند، متوجه شدند كه در اشتباه بوده اند؛ چونكه نتوانستند هیچ اثری از DNA میتوكندری پیدا كنند.
پژوهش های بیشتر، یافته های به دست آمده را تایید نمود. هنگامی كه پژوهشگران با رنگ آبی فلورسنت به بررسی این انگل پرداختند، هیچ اثری از DNA در هسته سلول ها مشاهده نشد.
از آنجائیكه سلول های انگل، ساختار مشابه میتوكندری را ندارند، نمی توانند آنزیم های مورد نیاز برای به كار بردن اكسیژن را برای تولید آدنوزین بسازند.
هنوز معلوم نیست كه چرا این انگل، توانایی استفاده از اكسیژن را از دست داده است. این احتمال وجود دارد كه انگل طی چرخه زندگی خود، درون بدن یك كرم زنده ساكن شده و مجبور به استفاده از اكسیژن نبوده است.
باآنكه این انگل برای انسان مضر نمی باشد، اما یك مشكل بزرگ برای كسانی به حساب می آید كه به كار پرورش ماهی مشغول هستند؛ چونكه می تواند نقاط سفیدی روی بدن ماهی به وجود بیاورد و به عفونت آن منجر شود.
این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.



1398/12/07
11:46:17
5.0 / 5
3468
تگهای خبر: تولید , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
گوپا