نقش برجسته محققان زن در مبارزه با كووید-۱۹

به گزارش گوپا یک سال و چند ماه از زمانی که سازمان جهانی بهداشت ˮکووید-۱۹ˮ را بعنوان یک بیماری همه گیر اعلام کرد، می گذرد و از آن زمان تابحال تمام افراد جهان تأثیر مخرب این بیماری بر بخش های مختلف جامعه را احساس کرده اند اما در این میان پزشکان و به صورت کل کادر درمان به صورت شبانه روزی در تلاش بودند و هستند و روزهای سختی را سپری می کنند. از طرفی دانشمندان سراسر جهان هم در این زمان تمام حواس خویش را بر روی توسعه واکسن متمرکز کردند.

به گزارش گوپا به نقل از ایسنا، در بین تمام دانشمندان و محققانی که طی این مدت نقش قابل ملاحظه ای در مبارزه با بیماری کرونا داشتند زنان بسیاری بودند که در بخش های مختلف مشغول تلاش و توسعه درمان ها و ابزارهای نوین برای مبارزه با این بیماری خطرناک بودند که ما در این خبر به معرفی بعضی از آنها می پردازیم.

اوزلم تورچی

" اوزلم تورچی"(lemzlem Türeci) بنیانگذار شرکت بیوتکنولوژی "بایو ان تک"، نه تنها یک دانشمند بلکه یک پزشک و یک کارآفرین است. در سال ۲۰۲۰، شرکت وی نخستین واکسن تایید شده مبتنی بر آر. ان. ای ضد کووید-۱۹ را تولید کرد و انتشار اخبار آن سبب شادمانی افراد بسیاری در جهان شد. هم اکنون بیشتر از ۱۳۰۰ نفر از بیشتر از ۶۰ کشور در شرکت بایو ان تک کار می کنند و بیشتر از نیمی از آنها زن هستند. اوزلم تورچی رئیس انجمن ایمنی درمانی سرطان(CIMT) و مدرس دانشگاه یوهانس گوتنبرگ هم است. تورچی یکی از افراد نامی پیشگام در ایمونوتراپی سرطان به حساب می آید. تورچی می گوید که محققان باید روی مسائل و مشکلاتی که می خواهند آنها را تغییر دهند یا حل کنند، متمرکز شوند و بیشتر فکر کنند و رویاهای بزرگ داشته باشند.

کاتالین کاریکو

برای توسعه واکسن کووید-۱۹ آزمایشات بسیاری انجام است و یکی از مهم ترین تحقیقات انجام شده در ارتباط با "کاتالین کاریکو"(Katalin Karikó) زیست شیمی دان مجارستانی است. وی در این زمان بر توسعه درمانی مبتنی بر آران ای پیام رسان متمرکز بوده است. با این وجود گرچه ایده وی در خصوص اینکه آران ای پیام رسان می تواند برای مقابله با بیماری استفاده شود، بسیار صحیح بود اما وی بودجه ای برای انجام تحقیقات در اینباره دریافت نکرد. او بعد از آنکه چندین بار برای اعطای کمک هزینه درخواست نمود و درخواستش رد شد، تنزل رتبه یافت. با این حال، او همچنان پافشاری کرد. سرانجام کاریکو و همکار سابقش "درو ویسمن"(Drew Weissman) با کمک استفاده از آران ای پیام رسان مصنوعی، روشی را برای مبارزه با بیماری ایجاد کردند. کشف آنها حالا اساس و پایه کنونی واکسن کووید-۱۹ است.

آنیکا چبرولو

در حالیکه بزرگترین شرکتهای دارویی جهان برای توسعه واکسن کووید-۱۹ به رقابت با یکدیگر می پرداختند، یک زن دانشمند جوان آمریکایی-هندی کشف کرد که توانایی عرضه درمانی نوین برای ویروس کرونا جدید را دارد."آنیکا چبرولو"(Anika Chebrolu) ۱۴ ساله هنگامی که در کلاس هشتم بود در اتاق خود پروژه علمی خویش را شروع کرده بود و در ابتدا به دنبال یافتن درمانی برای ویروس آنفلوانزا بود و طی این مدت او به مطالعه و تحقیق درباره تمام بیماری های همه گیری که در طول تاریخ در جهان شیوع پیدا کرده بودند، پرداختند. همزمان با شیوع کووید-۱۹ در جهان، آنیکا با کمک مربی خود فعالیت علمی را شروع کرد تا ویروسی را که سبب کووید-۱۹ می شود را مورد هدف قرار دهد. وی یک مولکول خاص را شناسایی کرد که می تواند به صورت انتخابی به پروتئین میخ مانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ متصل شود و به صورت بالقوه ویروس جدید کرونا را مهار کند. در اکتبر سال ۲۰۲۰، آنیکا برنده چالش M Young Scientist ۳ شد.

رامیدا جنی جنگپیسال

در تایلند، "رامیدا جنی جنگپیسال"(Ramida “Jennie” Juengpaisal) ۲۴ ساله کوشش کرد تا یک ردیاب ملی کووید-۱۹ ایجاد نماید. این ردیاب تمام اطلاعات موجود در مورد ویروس را جمع آوری می کند و به پیشگیری از گسترش اطلاعات نادرست درباره کووید-۱۹ کمک می نماید. "کووید ترکر"(COVID Tracker) توسط رامیدا توسعه یافته و او طی آن به جمع آوری اطلاعات مشترک درباره شیوع و روش های ضدعفونی کردن و همینطور اطلاعات مهم در مورد هزینه و مکان هایی که آزمایش کووید-۱۹ را انجام می دهند، می پردازد. جنی در اینباره اظهار داشت: مدت طولانی بود که در تحقیقات حوزه های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات، جنسیتی برخورد می شد و کمتر از دانش زنان استفاده می کردند و به آنها توجه نمی کردند. خیلی از زنان در حوزه های فناوری مشغول به کار هستند اما آنها بسترهای لازم برای نشان دادن توانایی های خویش را ندارند.

سارا گیلبرت

پروفسور "سارا گیلبرت" (Sarah Gilbert) محققی است که توانست واکسن کروناویروس "دانشگاه آکسفورد" که چندی قبل موثر بودن آن در پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ اعلام گردید را طراحی کند. در سال ۲۰۱۴، او نخستین آزمایش واکسن ابولا را رهبری کرد و هنگامی که ویروس مرس - سندرم تنفسی خاورمیانه - شیوع پیدا کرد، وی به عربستان سعودی سفر کرد تا تلاش کند واکسن این نوع ویروس کرونا را تولید نماید. آزمایش دوم این واکسن تازه و در اوایل سال ۲۰۲۰ شروع شده بود که بیماری کووید-۱۹ در چین شیوع پیدا کرد. پروفسور گیلبرت به سرعت متوجه شد که شاید بتواند از همین روش برای توسعه واکسن کووید-۱۹ هم استفاده نماید. ساخت واکسنی که در آزمایشگاه ضد کووید-۱۹ موثر بود، چند هفته طول کشید. سپس با گسترش مراحل آزمایش، نخستین گروه از واکسن توسعه یافته در اوایل آوریل تولید شد. با این وجود پروفسور گیلبرت این فرایندها را بعنوان یک سری گام های کوچک توصیف کرد و آنها از نظر او دستیابی به موفقیتی بزرگ محسوب نمی شدند.

کیزمکیا کوربت

شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی "مُدرنا" (Moderna) از شرکت هایی بود که با شیوع کرونا در جهان آغاز به توسعه واکسن برای مبارزه با این بیماری کرد. در ابتدا محققان مُدرنا فقط به دنبال راهی سریع برای برنامه ریزی مجدد سلول های بزرگسال و تبدیل آنها به سلول های بنیادی بودند اما آنها خیلی زود فهمیدند که چیزی بزرگتر در دست دارند و آن قدرت برنامه ریزی سیستم مولکولی سلول ها است. دانشمندان نوعی "کتابخانه" با مجموعه ای از "پردازش امور کاربردی کدگذاری شده"(coded functional implementations) ایجاد کردند که این مورد به آنها امکان نوشتن و طراحی برنامه های کوچک ژنومی(آر ان ای پیام رسان مصنوعی) را به سادگی و به سرعت می داد. برای انجام این کار آنها ابتدا باید چگونگی خواندن و سنتز پروتئین ها توسط ریبوزوم ها و همینطور یادگیری زبان ماشین آران ای پیام رسان را می فهمدیدند و سپس باید راهی پیدا می کردند تا دستورالعمل های موردنظر خویش را نوشته و آنرا در آر. ان. ای مصنوعی جمع آوری می کردند. این کار بزرگترین راز موفقیت آنها در ساخت واکسن ویروس کرونا بود. شخصی که در توسعه این واکسن نقش مهمی ایفا کرد دکتر "کیزمکیا کوربت"(Kizzmekia Corbett) یکی از دانشمندان برجسته تحقیق واکسن است. کوربت به طراحی واکسن مدرنا کمک کرد. در فوریه ۲۰۲۱، نام کوربت در لیست مخترعان "Time۱۰۰ Next" مجله تایم قرار گرفت. دکتر آنتونی اس. پزشک و دانشمند آمریکایی درباره وی اظهار داشت: کیزی یک دانشمند آمریکایی آفریقایی تبار است که نقش مهمی در توسعه واکسن کووید-۱۹ داشته است. کوربت در تولید واکسن آران ای پیام رسان مدرنا و آنتی بادی مونوکلونال شرکت داروسازی "ایلای لی لی اند کامپنی"(Eli Lilly and Company) نقش مهمی داشته است.

شخص دیگری که در توزیع این واکسن نقش مهمی داشت همیلتون بنت(Hamilton Bennett) بود. فایزر نخستین و مدرنا دومین واکسن مبتنی بر آر او ای پیام رسان است که تاییدیه سازمان غذا و دارو (آمریکا) را دریافت کرده است. همیلتون بنت با بیشتر از ۱۰ سال سابقه تحقیق، دارای مدرک تحصیلی در رشته بهداشت محیط و میکروب شناسی از دانشگاه واشنگتن است. او همینطور دارنده گواهی اپیدمیولوژی از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن است. همیلتون بنت مدیر ارشد دسترسی به واکسن و مشارکت شرکت مُدرنا در گفتگو با ای بی سی نیوز در پاسخ به این سؤال که چه عواملی سبب شد که محققان این شرکت تولید واکسن کووید-۱۹ را از اوایل ژانویه ۲۰۲۰ آغاز کنند، اظهار داشت: ما معتقدیم که پلت فرم ما تغییری ایجاد خواهد نمود و ما معتقدیم که به صورت منحصر به فردی می توانیم با این پاندمی مبارزه نماییم. وی در ادمه اضافه کرد: شرکت "مُدرنا" واکسن کرونا را ۲ روزه طراحی نموده است.

1400/01/04