كشف جدید محققان درباره بیماری آلزایمر

به گزارش گوپا محققان اسپانیایی در مطالعه اخیرشان از کشف مکانیزمی خبر دادند که سبب کاهش رگ های خونی در بیماران مبتلا به آلزایمر می شود.

به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان موسسه زیست پزشکی سویل(IBiS) مکانیزم جدیدی از بیماری آلزایمر را کشف کردند که طی آن عملکرد رگ های خونی اطراف پلاک های آمیلوئید که یکی از خصوصیت های این بیماری است را مختل می کند.
این مطالعه که در مجله "Nature Communications" انتشار یافت، به رهبری دکتر"آلبرتو پاسکال"(Alberto Pascual) انجام شده است.
بیماری آلزایمر علت اصلی زوال عقل در سرتاسر جهان است. در اسپانیا با افزایش سن جمعیت، شیوع آن به طرز قابل ملاحظه ای افزایش می یابد اما متأسفانه منشا بیماری هنوز معلوم نیست.
مکانیسم مورد بررسی قرار گرفته در این مطالعه با اختلال عملکرد یک فرایند فیزیولوژیکی به نام" رگ زایی" مرتبط می باشد. این مکانیسم در طول رشد برای تشکیل عروق مغز و در بزرگسالی برای بازگشت صدمه های احتمالی عروق قبلی مهم می باشد.
این مطالعه نشان داده است که بیماری آلزایمر سبب ایجاد اختلال در عملکرد رگ زایی می شود که این امر هم به جای آنکه سبب تشکیل رگ شود سبب از بین رفتن رگ می شود.
با شناسایی مسیرهای مولکولی درگیر در این فرآیند، میتوان راهکارهای درمانی جدیدی برای کاهش اثرات این بیماری طراحی کرد. این داده ها همینطور بیماری آلزایمر خانوادگی(ژنتیکی) و مشکلات در ارتباط با تشکیل رگ خونی جدید را به یکدیگر مرتبط و اهمیت ساختار رگ های خونی در این بیماری را برجسته می کند.
تخریب رگ های خونی بیماری را پیچیده می کند. یکی از خصوصیت های بیماران مبتلا به آلزایمر تجمع مواد بسیار سمی در مغز آنها است که به پلاک های سالخورده(senile plaques) معروف هستند. مغز توانایی پاک کردن این مواد سمی از راه انتقال از خون را دارد. ازاین رو این حقیقت که پلاک ها سبب از بین رفتن رگ ها می شوند، یک چرخه معیوب به وجود می آورد و آن این است که داشتن رگ های کمتر، توانایی تمیز کردن مغز را می کاهد و اجازه می دهد مواد سمی بیشتری تجمع یابند که این مورد هم به نوبه خود سبب تخریب رگ ها می شوند و وضعیت را بدتر می کنند.

1400/03/11