رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیكی:

ارزش معاملات الكترونیكی 160 درصد افزایش یافت

ارزش معاملات الكترونیكی 160 درصد افزایش یافت

به گزارش گوپا رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار داشت: در سال 99 شاهد رشد 160 درصدی در ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی، افزایش 224 درصدی در صدور گواهی امضای الکترونیکی و رشد 110 درصدی صدور این نماد بودیم.



به گزارش گوپا به نقل از مهر، علی رهبری امروز در نشست خبری ضمن اشاره به بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی در گزارش، نسبت به تکمیل آن در بخش تحویل (delivery) امسال ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: تکمیل این بخش نیاز به همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و وزارت اطلاعات و فناوری ارتباطات دارد و در صورت تحقق این موضوع، تعداد شرکت های فعال در زمینه تحویل کالا و نوع فعالیت آنها نیز قابل ارزیابی خواهد بود.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: رشد نزدیک به ۱۶۰ درصد در ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی، افزایش ۲۲۴ درصدی در صدور گواهی امضا الکترونیکی و رشد ۱۱۰ درصدی صدور این ماد در سال ۹۹ قابل توجه و نشان دهنده یک جهش در این بخش است.
رهبری شیوع کرونا، تمایل و استقبال کسب وکارها و تغییر سبک خرید در جامعه را همچون عوامل مؤثر در افزایش آمار ارائه شده عنوان نمود و اضافه کرد: باتوجه به آمار اعلام شده، بیشتر خریدها در نیمه دوم سال بوده است که دلیل آن می تواند انتقال زمان خرید از اسفند ۹۸ به بهار ۹۹ و نیز اِعمال محدودیت های کرونائی بیشتر در نیمه اول سال قبل باشد.
وی در ادامه با تکیه بر این که امضا الکترونیکی یکی از خدمات مربوط به گواهی الکترونیکی و حوزه کسب وکار الکترونیکی است، هر گونه فعالیت در این عرصه را ملزوم به ستاندن مجوز از شورای سیاستگذاری گواهی الکترونیکی کشور دانست و بر وجود یک ریشه در بخش دولتی و فعالیت دستگاه های مختلف دولتی در ذیل آن اصرار کرد.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در ادامه بیشترین شکایات را مربوط به حوزه پرداخت و تحویل کالا اعلام نمود و در پاسخ به تمهیدات لازم برای صیانت از اطلاعات مشتریان و حفظ داده ها و اطلاعات آنها اظهار داشت: به این مساله در بحث تخلفات اشاره شده است و در کنار آن نظارت مراجع ذی صلاح در زمینه های امنیتی و زیرساخت وجود دارد و اقدامات پیشگیرانه در این راستا انجام شده است و یکی از فاکتورهای رتبه بندی برای کسب و کارها، مربوط به فاکتورهای امنیتی در امتداد صیانت از اطلاعات مشتریان است.
رهبری در پاسخ به آخرین وضعیت همکاری دستگاه های مختلف در ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، از ایجاد همکاری خوب خیلی از سازمان ها مانند سازمان بنادر، بیمه مرکزی و انبارهای عمومی آگاهی داد و اضافه کرد: بعنوان یک بخش اجرائی و نه ناظر متأسفانه باید اعلام کنم که هنوز آن تعامل و همکاری مورد انتظار از طرف گمرک و مناطق آزاد ایجاد نشده است.
وی در ادامه نشست ضمن اشاره به تأثیر فضای فیزیکی در ارزیابی، تصمیم گیری و نهایتاً خرید در دنیای حقیقی، به صدور ستاره های نماد اعتماد الکترونیکی بعنوان یکی از فاکتورهای مورد اعتماد برای خرید الکترونیکی در فضای مجازی اشاره نمود و ایجاد پروفایل این ماد برای سایت ها، در امتداد شفاف سازی عملکرد و سوابق سایت ها در این فضا مؤثر دانست و خواهان توجه به آن برای کاهش لطمه های خرید و تجارت در فضای مجازی و افزایش آمادگی جامعه در این عرصه شد.
رهبری با اشاره به اینکه هنوز زیرساخت لازم برای تفکیک مصرف کننده نهایی از فعالان اقتصادی وجود ندارد، اظهار داشت: فعالان اقتصادی به علت بالا بودن مبالغ و ارزش معاملات و نوع تجارت در این فضا، کمتر از مصرف کنندگان نهایی هستند و برای جذب آنها باید زمینه های انگیزشی و خدماتی که در مزیت آنها در تجارت الکترونیکی بیشتر است مورد شناسایی قرار بگیرند؛ بعنوان مثال ایجاد بستر مناسب برای برگزاری نمایشگاه های مجازی در دوران کرونا یکی از این خدمات است.
گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران در سال ۹۹
همچنین در این جلسه، توضیحاتی درباب نحوه تهیه گزارش، بخش های مختلف آن و توضیح و تحلیل محتوای گزارش ارائه شد.
گزارش تجارت الکترونیکی کشور (سال ۱۳۹۹) به پایش فاکتورهای تجارت الکترونیکی در سه دسته «زیرساخت تجارت الکترونیکی»، «عملکرد تجارت الکترونیکی» و «روش شناسی و جمعیت‏ شناسی تجارت الکترونیکی» می پردازد. داده های مورد نیاز برای اندازه ‏گیری فاکتورهای زیرساخت و عملکرد از منابعی مانند گزارش های بانک جهانی، مرکز آمار ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، و داده های روش شناسی و جمعیت ‏شناسی شامل فعالان و مشتریان، با نمونه‏ گیری از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تکمیل پرسشنامه گردآوری شده که اهم نتایج آن به شرح زیر است:
زیرساخت تجارت الکترونیکی
در این بخش، ضریب نفوذ اینترنت به ۱۱۲.۴ درصد رسیده که حاکی از رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل می باشد و ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند نیز به ۶۹ درصد رسیده که نسبت به سال قبل، ۲۸ درصد رشد داشته است. همچنین، بیش از ۵۸۹ هزار گواهی امضا الکترونیکی صادر شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل، حدود ۲۲۴ درصد رشد داشته است.
عملکرد تجارت الکترونیکی
در این بخش، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۱، ۰۹۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل، ۱۵۹ درصد رشد داشته و ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی نیز ۱، ۵۹۰ میلیارد تومان برآورد شده است، که نسبت به مشابه سال قبل، ۸۳ درصد رشد داشته است.
مبلغ هر خرید الکترونیکی نیز به صورت میانگین ۳۴۷ هزار تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل، ۲۴ درصد رشد داشته و تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی نیز حدود ۳ میلیارد فقره بوده که نسبت به سال قبل، ۱۰۸ درصد رشد داشته است. همچنین، تعداد معاملات الکترونیکی دولتی ۳۳۸ هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل، ۳۵ درصد رشد داشته است.
روش شناسی و جمعیت شناسی تجارت الکترونیکی
در این بخش، تعداد این مادهای اعطا شده در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل با رسیدن به بالای ۳۱ هزار این ماد، ۱۱۰ درصد رشد را نشان داده است و ۷۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، علاوه بر وب سایت از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند.
همچنین حدود ۹۳ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، از سرمایه گذار شخصی بمنظور توسعه خود استفاده می نمایند و حدود ۷۷ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از پست جمهوری اسلامی ایران بمنظور ارسال و تحویل کالا استفاده می نمایند. ۴۶ درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن داشته و ۷۶ درصد از این مادهای اعطا شده در سال ۱۳۹۹ نیز مربوط به واحدهای تجارت الکترونیکی با ماهیت حقیقی بوده است.
به طور کلی، در این گزارش اهتمام بر آن بوده تا خلاصه ای از اهم اطلاعات جمع ‏آوری شده در زمینه تجارت الکترونیکی کشور ارائه گردد. با در نظر گرفتن آمار ارائه شده در گزارش در زمینه زیرساخت تجارت الکترونیکی، همچون رشد ۱۰ درصدی در زمینه ضریب نفوذ تلفن همراه نسبت به سال ۱۳۹۸، با رسیدن به عدد ۱۵۵.۹ درصد و همین طور رشد ۲۰ درصدی در ضریب نفوذ اینترنت پهن باند با رسیدن به عدد ۱۱۲.۴ درصد که بالاتر از میانگین جهانی و منطقه است؛ می توان گفت زیرساخت ارتباطی قابل قبولی برای رشد تجارت الکترونیکی در کشور وجود دارد.
از سوی دیگر، آمار فاکتورهای عملکرد تجارت الکترونیکی نشان از رشد مبلغی و تعدادی در تراکنش های تجارت الکترونیکی دارد. ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی نسبت به سال ۱۳۹۸ با رشد ۱۵۹ درصدی همراه بوده است. به علاوه تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی با رشد ۱۰۸ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ مواجه بوده است که نشان از استقبال بیشتر خریداران از خرید اینترنتی بوده است.
همچنین بررسی آمار جمعیت ‏شناسی نشان ‏دهنده تعداد رو به رشد واحدهای تجارت الکترونیکی است. با این وجود در سال ۱۳۹۹ نیز سهم زنان از مالکیت واحدهای تجارت الکترونیکی ۱۴ درصد بوده و بسیار کمتر از مردان است. علاوه بر این، بیش از ۹۳ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از سرمایه شخصی خود جهت راه‏اندازی و توسعه استفاده می نمایند.
در نهایت با در نظر گرفتن آمار ارائه شده، می توان نتیجه گرفت که هر چند تجارت الکترونیکی در ایران بطور کلی در راه رشد قرار دارد اما همچنان با موانعی از قبیل شرایط اقتصادی پرنوسان، ایجاد محدودیت های متعدد، سیاستگذاری های نادرست و عدم آموزش و اطلاع رسانی کافی به عموم درباب تجارت الکترونیکی روبروست که می بایست جهت رفع آنها به بهبود عملکرد در زمینه سیاستگذاری، فرهنگ ‏سازی و آموزش پرداخته شود.


منبع:

1400/04/07
13:39:01
5.0 / 5
250
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
گوپا