شناسایی کهکشان های نامرئی در ارتباط با ابتدای جهان

به گزارش گوپا ستاره شناسان دانمارکی موفق به شناسایی دو کهکشان نامرئی شده اند که شکل گیری و پیدایش آنها به ابتدای جهان باز می گردد و می توانند رازهای زیادی را در مورد آفرینش افشا کنند.

به گزارش گوپا به نقل از نیواطلس، محققان و ستاره شناسان از امواج رادیویی برای عبور از گرد و غبارهایی استفاده کردند که کهکشان های مورد اشاره را از دید مخفی می کرد.
یافته های مذکور نشان داده است این کهکشان ها ابعاد و تعدد زیادی در ابتدای خلقت داشته اند و برآوردهای فعلی در مورد آنها کمتر از حد واقعی بوده است.
تلسکوپ فضایی هابل یکی از قدرتمندترین ابزار مشاهده کیهانی در اختیار انسان هاست که قادر به دیدن اجرام در فاصله بیشتر از ۱۳ میلیارد سال نوری از زمین است. از آنجاییکه فضا و زمان بسیار در هم تنیده شده اند، اجرامی که در آن فاصله شناسایی می شوند، در شرایط ۱۳ میلیارد سال پیش خود مشاهده می شوند و این امر به اخترشناسان امکان می دهد که به صورت مؤثر به گذشته و دوران پیدایش کیهان بنگرند.
دو کهکشان تازه کشف شده REBELS-۱۲-۲ و REBELS-۲۹-۲ نامگذاری شده اند، و باآنکه نور آنها ۱۳ میلیارد سال سفر کرده است تا به زمین برسد، اما این کهکشان ها در واقع خیلی بیشتر از ۱۳ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارند. چونکه به لطف انبساط کیهان، کهکشان های مذکور حالا در فاصله خیره کننده ۲۹ میلیارد سال نوری از ما قرار دارند و بنابراین در زمره دورترین کهکشان های شناخته شده توسط بشر قرار دارند.
کشف این کهکشان ها همینطور سوالات جالب جدیدی را در مورد جهان اولیه به ذهن متبادر می کند. بر مبنای محاسبه ستاره شناسان، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از کهکشان های در ارتباط با ابتدای خلقت امکان دارد در پشت گرد و غبارهای کیهانی پنهان شده باشند. بنابراین مدلهای ما از تکامل کیهان امکان دارد با حقیقت فاصله بسیاری داشته باشند.

1400/09/06