امروز 11 اكتبر؛ سالروز پرتاب اولین ماهواره جاسوسی

اولین چشم نامحرم در آسمان!

اولین چشم نامحرم در آسمان!

گوپا: گرچه بنیان ماهواره ها بر پایه كسب اطلاعات و خبر از ˮدشمنˮ گذاشته شد اما تا اوایل دهه 1960 هیچ یك از دو قدرت صاحب فناوری فضایی به صراحت از ماهواره جاسوسی نامی نمی بردند.


به گزارش گوپا به نقل از ایسنا، در 11 اكتبر 1960 آمریكا با پرتاب یك ماهواره با نام "ساموس"(SAMOS -Satellite and Missile Observation System) كه ماموریتش "نظارت بر سامانه های موشكی و ماهواره" بود عملا و رسما باب پرتاب ماهواره های جاسوسی را باز كرد.
البته سابقه این ماهواره به سال های نخست دهه 1950 بر می گردد زمانیكه هنوز حتی اسپوتنیك-1، اولین ماهواره جهان به فضا پرتاب نشده بود. فكر طراحی و ساخت ماهواره جاسوسی ساموس بعنوان بخشی از برنامه حفاظتی نیروی هوایی در سال 1956 عرضه گردید. این برنامه پس از آغاز عصر فضا در اكتبر 1957 صورت جدی تری به خود گرفت بطوریكه بودجه ای 108.2 میلیون دلاری(اگر بخواهیم محاسبه به روز داشته باشیم معادل 0.92 میلیارد دلار در سال 2018) برای آن اختصاص یافت.


ساموس كه به لحاظ فنی توانایی عكسبرداری از اهداف مورد نظر را داشت، توسط كارشناسان شركت لاكهید و به سفارش ارتش آمریكا طراحی گردید. ساموس-1 بر پایه موشك "آجنا" با طول حدود 6 متر، قطر 1.5 متر و وزنی تقریبی 2 تن ساخته و با یك موشك از نوع اطلس به فضا پرتاب شد. این ماهواره می توانست جدا از تحركات نیروی پیاده، سیستم های حمل و نقل، سامانه های موشكی، تاسیسات نظامی و غیرنظامی طرف مقابل را مرتبا زیر نظر داشته باشد.
در آن زمان كلیه اطلاعات مربوط به این ماهواره مخفی نگه داشته می شد بنابراین در مورد وضعیت و فعالیت آن خبری منتشر نشد اما به قول كارشناسان چند ماهواره اولیه ساموس در رسیدن به اهداف تعیین شده ناكام ماندند و نتوانستند ماموریت خویش را به انجام رسانند و تنها حدود یك سال بعد، سری دوم ماهواره های ساموس توانست در مدار قرار بگیرد و كارش را با موفقیت به انجام برساند.
بر پایه تجربه های به دست آمده، ارتش آمریكا بعدا ماهواره دیگری ساخت و امروز این "چشمان نامحرم" كلیه فعالیت های كشورهای دیگر را می نگرند.





1397/07/19
15:21:23
5.0 / 5
5016
تگهای خبر: ساخت , سیستم , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
گوپا