ابداع یك شركت استرالیایی؛

تركیب نانوذرات و بلاكچین برای مقابله با واردات گوشت تقلبی

تركیب نانوذرات و بلاكچین برای مقابله با واردات گوشت تقلبی

به گزارش گوپا فناوری بلاك چین با فناوری نانوذرات جهت تضمین اصالت گوشت تركیب می شوند.



به گزارش گوپا به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، شركت استرالیایی لاتیتودو ۲۸ (Latitude ۲۸) كه از صادركنندگان عمده گوشت گاو به چین است، اعلام نموده كه از پتانسیل فناوری بلاك چین و تركیب آن با فناوری نانوذرات جهت تضمین اصالت گوشت بهره می برد.
یكی از شركت های وارد كننده گوشت به چین مبادرت به تركیب دو فناوری بلاكچین و نانوذرات كرده تا مانع از واردات گوشت تقلبی به چین شود. به كمك این فناوری، به هر تكه از گوشت بسته بندی شده، یك كد «QR» اختصاص می یابد كه این كدها، در راه سفر گوشت ها به چین، چه در استرالیا، چه در چین و چه در مسیر، قابل رصد بوده و مصرف كننده نیز، با اسكن نمودن كد مربوطه، می تواند نسبت به اصالت محصول خریداری شده اطمینان حاصل كند.
واردات گوشت تقلبی به چین، همچون مسائل مهمی است كه نگرانی های شدیدی در این كشور به دنبال داشته است. بر مبنای تخمین های عرضه شده، به ازای هر ۱ كیلوگرم گوشت گاو وارد شده به چین، حدود ۳ كیلوگرم گوشت گاوی وجود داشته كه از كشور ادعا شده وارد نشده است، ۳ كیلوگرم هم از قسمت های ادعا شده حیوان نبوده و ۳ كیلوگرم نیز، اصلاً گوشت گاو نیست.
این در حالی است كه سالیانه در حدود ۲۰۶ هزارتن گوشت گاو، از استرالیا به این كشور وارد شده كه با عنایت به كیفیت بالاتر این گوشت ها، با قیمت بیشتر و تقاضای بیشتر و در نتیجه، تقلب هم همراه می باشد.
برای رفع این چالش بسیار مهم، خیلی از تولیدكنندگان، از بسته بندی های محفوظ شده ای استفاده می نمایند كه می تواند تا حدودی اطمینان خاطر از اصل بودن گوشت را برای مشتریان حاصل كند.
با این وجود این قبیل روش ها نیز، باآنكه با كمی تأخیر زمانی، اما به مرور مجدداً با جعل روبرو شده و نمونه های تقلبی، به بازار عرضه می شوند. باآنكه شركت های معتبر فعال در این عرصه، به راهكارهای تغییر اتیكت ها و استفاده از بسته بندی های جدید روی آورده و از قوانین حفاظتی برندها هم بهره می گیرند، با این حال، سرعت بالای جعل در این كشور و تقاضای به نسبت بالای موجود برای گوشت های استرالیایی، بخش اعظمی از این تلاش ها را بی نتیجه باقی می گذارد.
در راستای مبارزه جدی تر با جعل محصولات گوشتی، شركت های مختلف به تكاپو افتاده تا از راهكارهای فناورانه جدیدی به این منظور استفاده كنند. در این میان، فناوری های بلاك چین و نانو، به شدت كارساز بوده و خویش را در بین فناوری های مختلف، پیشتاز مباره با جعل و كپی برداری كرده اند.
در كنار پتانسیل های فناورانه ای كه در نتیجه استفاده از بلاك چین و یا چیپ های خاص رصد گوشت وجود دارد، نانوفناوری یكی دیگر از پتانسیل های بالقوه ای است كه بعنوان حلال جدی این مشكل شناخته شده است.
یكی از همكاران شركت «VeChain» به نام «PWC»، موفق به دستیابی به فناوری جدیدی در مورد نانوذرات شده است كه امكان بكارگیری باركدهای مخفی قابل شناسایی با بلاك چین را فراهم می آورد.
در این روش كه امكان اسپری كردن نانوذرات بر روی گوشت وجود دارد، ماده اسپری شده خوراكی بوده و هیچ گونه سمیتی به همراه ندارد. به این منظور، از ذرات سیلیكون دی اكسید استفاده شده كه بعنوان یك افزودنی مجاز غذایی شناخته می شود.

1398/05/30
22:17:15
5.0 / 5
4513
تگهای خبر: بازار , تولید , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
گوپا