بهبود پیل خورشیدی اسفناجی با افزودن رنگ شاه توت!

بهبود پیل خورشیدی اسفناجی با افزودن رنگ شاه توت!

گوپا: محققان با افزودن رنگ شاه توت، سلول های خورشیدی مبتنی بر اسفناج را بهبود می بخشند.


به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، سلول های خورشیدی بیوهیبریدی به اندازه صفحات سیلیكونی استاندارد كارایی ندارند، اما استفاده از مواد طبیعی در تولید انرژی های تجدیدپذیر می تواند هزینه آن را كم كند و تولید صفحات خورشیدی را مقرون به صرفه كند.
دانشمندان یك طرح بر پایه پروتئین های برگ های اسفناج را با افزودن رنگ طبیعی استخراج شده از شاه توت ابداع نموده اند كه تركیبی است كه ظاهرا ولتاژ بسیار بیشتری را نسبت به برگ های تنها تولید می كند.
یك سلول خورشیدی بیوهیبریدی یك سلول خورشیدی است كه با استفاده از تركیبی از مواد آلی و مواد معدنی تولید شده است.
سلول های خورشیدی بیوهیبریدی توسط یك تیم از محققان در دانشگاه "وندربیلت" تولید شده است. این تیم از سیستم "فتوسیستم I" كه یك پروتئین دارای واكنش به نور در غشای تیلاكوئید است، برای بازسازی فرایند طبیعی فتوسنتز بهره برد تا بازدهی بیشتری در تبدیل انرژی خورشیدی به دست آید.
این سلول های خورشیدی بیوهیبریدی، نوع جدیدی از انرژی های تجدیدپذیر هستند.
با توجه به وبلاگ دانشكده مهندسی دانشگاه "وندربیلت"، محققان انرژی های تجدیدپذیر سالهاست كه طرح های مبتنی بر اسفناج را ارزیابی می كنند، اما فناوری بیوهیبرید اكنون جایی است كه سلول های سیلیكونی 30 یا 40 سال پیش بوده اند، یعنی زمانی كه انرژی خورشیدی بیشترین كاربرد را در ساعت ها و ماشین حساب های دیجیتالی داشت.
استادان بخش های شیمی و بیومولكولی این دانشگاه، تحقیقات خویش را در زمینه رنگ شاه توت با "فتوسیستمI " استخراج شده از برگ های اسفناج انجام دادند.
"كین جنینگز" استاد دانشگاه وندربیلت می گوید: ما نشان دادیم كه این دستگاه با افزودن رنگ شاه توت حدود دو برابر فتوولتاژ بیشتر، یعنی 20 برابر بیشتر از بدون رنگ تولید می كند.
وی اضافه كرد: در حالیكه بیشترین توان تولید دستگاه 500 میلی ولت بود، این بالاترین ولتاژ فتوولتاییك است كه تابحال توسط گروه ثبت شده است. گروهی كه بیش از یك دهه روی توان بالقوه سلول های خورشیدی بیوهیبریدی تحقیقات كرده است.
این مقاله در مجله ACS Applied Energy Materials انتشار یافته است.



1396/12/09
14:32:08
5.0 / 5
4482
تگهای خبر: تولید , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
گوپا