شناسایی نقش یك پروتئین كوچك در فرایندهای متابولیكی عضلات

شناسایی نقش یك پروتئین كوچك در فرایندهای متابولیكی عضلات

گوپا: محققان دانشگاه ایالتی سان فرانسیسكو، روش جدیدی را برای تست سطوح یك پروتئین بسیار كوچك اما فوق العاده مهم به نام AMPK در سلول های عضلانی انسانی كشف كرده اند.



به گزارش گوپا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، محققان آزمایشگاه فیزیولوژی جانوری باگلی، با استفاده از نمونه فیبرهای عضلانی انسانی تولید شده بوسیله پژوهشگران دانشگاه استنفورد، توانستند فیبرهای عضلانی را به صورت منفرد جداسازی كنند كه حدود نصف تار موی انسان قطر دارند.
با بكارگیری، میكروسكوپ، تیغ و محلول های شیمیایی، آن ها نوع فیبر را تعیین كردند و آنالیزهای پروتئینی برای هر سلول را با استفاده از دستگاه جدیدی موسوم به Protein Simple انجام دادند.
این رویكرد اجازه جداسازی و ارزیابی فیبرهای عضلانی را با دقتی به مراتب بیش از پیش می دهد. پیش از این، محققین نمونه های عضلانی را گرفته و آن را هموژنیزه و به شكلی چرخ می كردند و آنالیزها را روی یك نمونه بزرگ انجام می دادند.
مشكلی كه در این مورد وجود داشت این بود كه این نمونه مخلوطی از سلول های چربی، عروق خونی، سلول های بنیادی و سایر سلول ها بود كه منجر به عرضه داده های غیر واقعی و پر خطا می شد. اما داده های این مطالعه با شناسایی نقش موثر پروتئین AMPK، این پروتئین را هدف مناسبی برای طراحی داروهایی می داند كه می توانند برای تغییر سطح انرژی در عضلات استفاده شوند.
پروتئین AMPK یك عقربه به حساب می آید كه به هر سلول بدن اعلام می كند كه میزان سوخت آن چقدر پایین آمده است و به شكلی یك سنسور انرژی در سلول به حساب می آید. عضلات ۳۰ تا ۴۰ درصد بدن ما را تشكیل می دهند و بزرگترین مصرف كننده های قند و چربی برای تولید انرژی محسوب می شوند. اما اگر افراد انرژی زیادی را در صورت چاق بودن و ورزش نكردن ذخیره كنند، AMPK فعال نشده و بدن قادر نخواهد بود قند خون را در مسیر درست آن تنظیم كند.

1397/02/31
16:00:57
5.0 / 5
4412
تگهای خبر: تولید , دانشگاه , محققان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
گوپا