با همكاری دانشمند ایرانی صورت گرفت
بررسی محیط شهری با نصب سنسور روی تاكسی ها
به گزارش گوپا پژوهشگران دانشگاه ˮام.آی. تیˮ با همكاری دكتر ˮامین انجم شعاعˮ دانشمند ایرانی، محیط شهرهای بزرگ را با كمك سنسورهای نصب شده روی تاكسی ها مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش گوپا به نقل از ایسنا و به نقل از ام. آی. تی نیوز، شهرها، خصوصیت های گوناگونی همچون آلودگی هوا، آب و هوا، الگوهای ترافیك و كیفیت جاده را شامل می شوند كه باید مورد بررسی قرار بگیرند. انجام دادن بعضی از این بررسی ها، با استفاده از ابزاری كه به ساختمان ها متصل می شوند، امكان پذیر است اما پژوهشگران دانشگاه "ام.آی. تی"(MIT) با همكاری دكتر "امین انجم شعاع"(Amin Anjomshoaa)، از اعضای "آزمایشگاه سنسیبل سیتی"(Senseable City Lab) این دانشگاه، سنسورهای ارزان قیمتی ابداع نموده اند كه به تاكسی ها متصل می شوند و این بررسی ها را در مقیاس بزرگ تر در سراسر شهر انجام می دهند.
پژوهشگران به جهت اینكه بدانند چه تعداد تاكسی برای چنین بررسی هایی مورد نیاز است، داده های مربوط به عبور و مرور را در ۹ شهر بزرگ سه قاره تحلیل كردند و به نتایج جدیدی دست پیدا كردند. این بررسی ها نشان دادند كه برای پوشش دادن یك ناحیه بزرگ، به تاكسی های كمی نیاز است اما جهت بررسی كامل یك شهر، باید از تاكسی های زیادی بهره برد.
در این بررسی، تنها ۱۰ تاكسی توانستند یك سوم خیابان های منهتن را طی یك روز پوشش دهند و ۳۰ تاكسی از عهده پوشش دهی نیمی از منهتن در یك روز برآمدند اما برای پوشش دادن ۸۵ درصد منهتن طی یك روز، باید بیشتر از ۱۰۰۰ تاكسی مورد استفاده قرار می گرفتند.
"كوین اوكیف"(Kevin O’Keeffe)، از نویسندگان این پژوهش اظهار داشت: قدرت سنسور تاكسی ها، به شكل غیرمنتظره ای بالا بود. باآنكه در این بررسی، یك سوم خیابان ها به آسانی و تنها با ۱۰ تاكسی ارزیابی شدند اما بررسی در مراحل بعد دشوارتر شد.
پژوهشگران، همین بررسی را در شهرهای شیكاگو، سانفرانسیسكو، وین، پكن، شانگهای، سنگاپور و چند شهر بزرگ دیگر انجام دادند.
اوكیف اضافه كرد: نتایج بررسی ما نشان می دهند كه قدرت سنسور تاكسی ها در همه شهرها، مشابه یكدیگر است. ما تحلیل های خویش را در همه شهرها تكرار كردیم و به نتایج مشابهی دست یافتیم.
اعضای آزمایشگاه سنسیبل سیتی، شهرهای بزرگ را با كمك داده های حسگرها مورد بررسی قرار دادند. باآنكه حسگرهایی كه به ساختمان ها متصل می شوند هم می توانند چنین داده هایی را فراهم نمایند اما دستیابی آنها به اطلاعات مورد نیاز نسبت به سنسورهای نصب شده روی تاكسی ها، محدود است.
اوكیف افزود: این حسگرها از نظر زمانبندی، كارآمد هستند اما فضای مورد نیاز را پوشش نمی دهند. از جانب دیگر، سنسورهای هوایی هم محدودیت های خاص خویش را دارند. این حسگرها، فضای مورد نظر را پوشش می دهند اما كار در زمان مناسب صورت نمی گیرد. ما به ابزاری نیاز داریم كه هر دو نقطه قوت را داشته باشد و فضای مورد نظر را در زمان مناسب پوشش دهد.
بهترین چاره برای این كار، نصب حسگرها روی وسایل نقلیه بود و تاكسی ها، بهترین انتخاب برای نصب سنسور بودند چونكه اتوبوس ها، در مسافت محدودی حركت می كنند و كامیون ها هم نمی توانند مانند تاكسی ها از عهده جمع آوری داده برآیند.
"كارلو راتی"(Carlo Ratti)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: بررسی محیط شهری، نقش مهمی در حفظ سلامت انسان ها دارد. این كار تابحال به صورت ابتدایی و با هزینه بالا صورت گرفته است اما ما تلاش داریم چارچوب جامعی جهت بررسی محیط شهری عرضه دهیم تا این كار در مقیاس بزرگ و با هزینه كم صورت گیرد.
این پژوهش، در "نشست آكادمی ملی علوم آمریكا"(NAS) عرضه خواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب