معاون فضای مجازی صداوسیما:

تبلیغ شبكه های اجتماعی خارجی در رسانه ملی ممنوع گردید

تبلیغ شبكه های اجتماعی خارجی در رسانه ملی ممنوع گردید

به گزارش گوپا معاون فضای مجازی رسانه ملی با تکیه بر نقش سازمان صدا و سیما در حکمرانی فضای مجازی از ابلاغ مصوبه ای اطلاع داد که تبلیع شبکه های اجتماعی خارجی در رسانه ملی را ممنوع کرده است.


به گزارش گوپا به نقل از مهر، فعالان فضای مجازی پاک در چهل و ششمین محفل هم افزایی به بررسی جایگاه و نقش صدا و سیما در حکمرانی فضای مجازی پرداختند و مسئولیت هایی که این سازمان دراین زمینه برعهده دارد را مورد چالش قرار دادند. در این جلسه موضوع ماهیت حکمرانی جدید در فضای مجازی و لزوم اقناع و آموزش به عموم توسط سازمان صدا و سیما، از طرف فعالان فضای مجازی مورد مطالبه قرار گرفت و ترویج شبکه های اجتماعی خارجی همچون اینستاگرام و توئیتر در رسانه ملی مورد انتقاد واقع شد. فعالان فضای مجازی پاک معتقدند که محورسازی سازمان صدا و سیما از شبکه های اجتماعی خارجی و هدایت مردم برای حضور در شبکه هایی مانند اینستاگرام و توئیتر باید اصلاح گردد. دراین زمینه غلامرضا نوری معاون فضای مجازی رسانه ملی با دفاع از عملکرد سازمان صداوسیما در برخورد با تولید محتوا در شبکه های اجتماعی خارجی، اشاره کرد: بخشنامه جدیدی ابلاغ گردیده که مطابق با آن، ضوابط تبلیغ پلت فرم های خارجی و داخلی در برنامه های رسانه ملی مشخص شده است. بدین سان تبلیغ اینستاگرام و توئیتر غیرقانونی بوده اما اسم بردن از پیام رسان های داخلی هیچ اشکالی نخواهد داشت. فضای مجازی، مدل حکمرانی در دنیا را تغییر داد نوری با اشاره به فرمایشات رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی فضای مجازی در خصوص مسائل راهبردی حاکمیت فضای مجازی، گفت: مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری، فضای مجازی ما را وارد یک مرحله تمدنی جدید می کند و مدل حکمرانی در دنیا بواسطه این فضا در حال تغییر است. وی با اعلان اینکه تغییر مدل حکمرانی، یک تحول بزرگ در دنیا است و ما باید آنرا بپذیریم، افزود: متأسفانه در کشور، برداشت از این سطح تحول در حکمرانی، متفاوت می باشد و ما در این عرصه در جهل مرکب قرار داریم و از بسیاری از سوال ها و جواب ها بی خبریم. معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه باید حتما ارکان قدرت جدید را متناسب با اهداف انقلاب بشناسیم و تعریف نماییم و آنرا توسعه دهیم، اشاره کرد: در سطح عملیاتی نیز باید متوجه مصداق های «شرایط جنگی در فضای مجازی» باشیم و با مدیریت فرهنگ و افکار عمومی بر این فضا، اعمال قدرت نماییم. نقش هدایت فکری رسانه ملی در فضای مجازی نوری اظهار داشت: در مدل حکومت دینی که تجلی آن در منظومه فکری امام خمینی و مقام معظم رهبری دیده می شود و عینیت آن در قانون اساسی است، ما پذیرفتیم که نهادی به نام سازمان صدا و سیما و به مفهوم جامع تر، رسانه ملی از نهادهای مسئول در هدایت فکری جامعه و متولی مدیریت فرهنگ و افکار عمومی است. در فضای مجازی نیز ما معتقدیم که سازمان صدا و سیما همین ماموریت را دارد. وی ادامه داد: سازمان صداوسیما برای مدیریت فرهنگ و افکار عمومی در فضای مجازی دو نهاد «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر» را بعنوان تنظیم گر این حوزه و نیز «معاونت فضای مجازی» را برای ماموریت های عملیاتی تر، تشکیل داده است. نوری با تاکید بر اینکه در مدل حکمرانی جدید، بحث مدیریت فرهنگ و افکار عمومی بعنوان یکی از ارکان قدرت، نیاز به باز معماری دارد، اشاره کرد: تا پیش از این فنآوری برودکست، انحصاری بزرگی را در لایه تکنولوژی برای سازمان صداوسیما ایجاد کرده بود و توانسته بود با تاکید بر این تکنولوژی، خودرا محفوظ نگه دارد اما شبیه این مدل، در کشورهای دیگر دیده نمی گردد. مسائل شورای عالی فضای مجازی باید از جنس حکمرانی باشد وی اظهار داشت: ما نیاز به بازمعماری رسانه ملی، مبتنی بر فرصت های آینده داریم. قسمتی از این برنامه به معاونت فضای مجازی صدا و سیما بازمی گردد. دراین زمینه نقشه راهی آماده کردیم و برنامه هایی در دست انجام داریم. اما اصل مساله حکمرانی، مساله شورای عالی فضای مجازی است که بنظر می رسد به اندازه کافی در این عرصه ورود نکرده است. معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه البته مساله حکمرانی فضای مجازی تنها مربوط به سازمان صدا و سیما نیست و مساله حکمرانان است، افزود: جایی که باید این حکمرانی جدید را بشناسد و همه را از جهل خارج کند، شورای عالی فضای مجازی و در قالب قرارگاه مرکز ملی فضای مجازی است. نوری با تاکید بر لزوم حفظ ارزش ها در فضای پلتفرمی فعلی اظهار داشت: آنچه که مردم می خواهند و حتی آن چیزی که فعالان واقعی فضای مجازی یا اکثریت، بر آن تاکید دارند این نیست که چارچوب های فرهنگی ما در این فضا تغییر کند؛ این شعار نیست و ناظر به یک سری داده ها از پایش های رسمی است که توسط مراکز و مراجع رسمی از رفتار مردم در برخی از محتواها یا حتی پلت فرم ها انجام شده است. اکثریت مردم نمی خواهند که ما از اصولمان بگذریم. وی با اشاره به کارهایی که تولیدکنندگان نیمه حرفه ای معروف به اینفلوئنسر در پلت فرم هایی مانند اینستاگرام و لایکی دارند، اظهار داشت: حتی در این فضا هم که تعدادی از هنجارها، گرفتار تلاطم است و بعضاً از چارچوب خارج می شود، آنهایی در حال رشد هستند که چارچوب ها و اصول نظام را رعایت می کنند. وی با اشاره به اینکه صاحبان پلت فرم در این فضا اعمال حاکمیت می کنند، اظهار داشت: برای مثال صاحب پلت فرم در کشور آمریکا تشخیص داده که ID رئیس جمهور مستقر آن کشور را غیرفعال نماید و دراین زمینه دیگر منتظر نظر مثلاً شورای امنیت و یا مرکز و… نمی ماند. صاحب پلت فرم تشخیص داده که پست های حاج قاسم را حذف کند و این اعمال قانون در لایه پلت فرم ها قابل اجرا نیست. تعریف ۶ زیست بوم پایه قلمرو فرهنگ و افکار عمومی در فضای مجازی معاون فضای مجازی صدا و سیما درباب برنامه های این معاونت در قلمرو فرهنگ و افکار عمومی در فضای مجازی، اظهار داشت: ما ۶ زیست بوم پایه دراین زمینه تعریف کرده ایم که ۸۰ درصد عرصه فرهنگ و افکار عمومی در فضای مجازی را شامل می شود؛ همچون می توان به زیست بوم محتوای حرفه ای که شامل پلت فرم هایی مانند VOD ها و IPTV ها می شود اشاره نمود و نیز زیست بوم محتوای مردمی که مربوط به پلت فرم های کاربرپایه می شود. الان بازیگر بزرگ حوزه IPTV که در داخل سازمان صدا و سیما فعالیت دارد، ۷ میلیون نصب و ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر یکتای ماهانه را به ثبت رسانده و حتی ۱.۵ میلیون نفر، کاربر خارج از کشور دارد. نوری اظهار داشت: در حوزه زیست بوم محتوای مردمی که مربوط به پلت فرم های کاربرپایه برمبنای تولید و مصرف محتوا می شود، متأسفانه پلت فرم های خارجی حضور پررنگ تری دارند و بنظر می رسد که اراده تغییر این فضا در کشور وجود ندارد. وی اشاره کرد: تا زمانی که پلت فرم های خارجی مانند اینستاگرام بدون قاعده در کشور فعال می باشند، فعالیت در زمین آنها کار سخت و غیرقابل مدیریت است. ممنوعیت تبلیغ شبکه های اجتماعی خارجی در رسانه ملی وی در پاسخ به این پرسش که چرا تمام شبکه های رسانه ملی نسبت به تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام می کنند و حتی دیده شده که پخش همزمان IGTV دارند، اظهار داشت: این مساله اخیراً در رسانه ملی عنوان شد و برمبنای آن، بخشنامه ضوابط تبلیغ پلت فرم خارجی و داخلی، ابلاغ گردید. مطابق این بخشنامه تبلیغ و آوردن نام شبکه اجتماعی خارجی در رسانه ملی غیرقانونی شده است اما نام بردن از پیام رسان های داخلی هیچ اشکالی ندارد و بحث های مالی و تبلیغاتی هم دیگر برای آنها مطرح نیست. نوری با اشاره به اینکه قبل از این در بعضی بخش های خبری و برنامه ای، تخلفاتی در زمینه ترویج اینستاگرام وجود داشت و به صورتی این فضا رها شده بود، اظهار داشت: اما الان این مساله مطرح نیست و مدیریت نظارت و ارائه مجوز به شبکه ها برای حضور در شبکه های اجتماعی، به وجود آمده است و وضعیت را هر ماه و هر هفته پایش و گزارش می کند. معاون فضای مجازی صدا و سیما اشاره کرد: مدیران سازمان صدا و سیما به هیچ وجه دنبال رواج پلت فرم خارجی نیستند. ممکنست موارد استثنایی دراین زمینه هم وجود داشته باشد اما باید توجه داشت که ما در مورد سازمانی حرف می زنیم که اگر تعداد شبکه هایش را در ۲۴ ساعت ضرب نماییم، اینکه در گوشه ای اتفاقی بیافتد، عجیب نیست. بدین سبب اگر در مشاهده یک تخلف، کار ژورنالیستی صورت گیرد، از قاعده انصاف خارج است. وی اظهار داشت: قبل از این در یک سری برنامه ها لوگوی اینستاگرام می آمد. اما الان گفته می شود که «ما را در صفحات مجازی دنبال کنید»، این قابل دفاع است. واژه قانونی در صدا و سیما نیز همین است. به این معنا که برنامه مذکور فقط در اینستاگرام پیج ندارد و در پلت فرم های داخلی نیز حضور دارد. نوری اشاره کرد: تا زمانی که پلت فرم های خارجی در کشور فعال می باشند و عرصه حضور مردم محسوب می شوند، ما نیز باید در آنها حضور داشته و اثرگذار باشیم. صدا وسیما اجازه حضور در هیچیک از پلت فرم های فیلتر شده را ندارد. اما در پلت فرم خارجی که متأسفانه به خاطر سهل انگاری ها دردسترس است و افکار عمومی و فرهنگ مردم در آنجا در حال شکل گرفتن است، باید حضور داشته باشد. وی اظهار داشت: ما از ترویج این شبکه ها بیزار هستیم اما متأسفانه فضا توسعه پیدا کرده و ما معتقدیم نباید مردم را بی پناه رها کرد. معاونت فضای مجازی صدا و سیما درباره تکلیف رسانه ملی در مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص مقابله با اخبار جعلی اظهار داشت: اصل کار به دوش وزارت ارشاد است و تکلیف صدا و سیما در این مصوبه، ارتقا تاب آوری جامعه از اخبار جعلی است. به این معنا که رسانه ملی باید با انتشار بموقع اخبار و کارهای برودکستی و ارتقای سواد رسانه ای، تاب آوری مردم را به اخبار جعلی بالا ببرد. وی ادامه داد: ما اخیراً در امتداد بالا بردن سواد رسانه ای جامعه با حضور نمایندگانی از مرکز ملی فضای مجازی، شورایی در معاونت فضای مجازی سیما تشکیل داده ایم. در تفهیم مفهوم کلان نظریه حکمرانی عقب افتادیم در این جلسه پرهام فرهنگ وصال کارشناس حقوق بین الملل نیز اظهار داشت: باید با این واقعیت روبرو شویم که تلاشی که در زمینه فضای مجازی در حال انجام می باشد به یک دلیل عمده به نتیجه ای که باید منتج نخواهد شد. آن دلیل هم این است که ما بطور کلی در نظریه رسانه، نظریه اقتصاد و متأسفانه حتی در نظریه حکمرانی در مفهوم کلان، عقب افتادیم و دلیل اینکه چرا شاهد پیشرفت سکوهای داخلی نیستیم، این است که این سکوها در ذات بستر اقتصاد سرمایه داری به وجود آمده اند و میوه های آن درخت محسوب می شوند. اما ما از یک سو می خواهیم آن درخت را نداشته باشیم و از طرف دیگر می خواهیم سرمایه هایی داشته باشیم که برای خودمان باشد و از آن جنس نباشد. فرهنگ وصال اشاره کرد: ما شاهد چند نقض تئوریک هستیم که درهم تنیده شده است. ما اگر روزی روزگاری بتوانیم حتی از اینستاگرام همه فاصله بگیریم چون این خشت اول کج است، نهایتاً پیام رسان های ما همان اینستاگرام را باز تولید خواهند کرد. وی اشاره کرد: اینستاگرام متعلق به ما نیست و فرهنگ و هویت غالبی که به وجود می آورد و انسان را شکل می دهد مورد پذیرش ما نیست. یعنی ما اگر نهایتاً در این راه موفق بشویم با نبود سبقه و عقبه تئوریک درست، نهایتاً همان اینستاگرام مال خودمان را خواهیم داشت. این کارشناس اظهار داشت: راهکار برون رفت از این فضا تولید محتوا است، اما تولید محتوایی که تولیدکننده آشنا به سبقه مربوط به تولید باشد. برای این دوران گذار، تولید محتوای هوشمند و نه شعار زده توسط مجموعه ای آشنا، دغدغه مند و مسلط بر نظریه های قضیه، می تواند راهکار درستی باشد.

1399/12/15
12:41:52
0.0 / 5
1075
تگهای خبر: آینده , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
گوپا