رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح كرد؛

رد برخی ادعاهای فقهی درباره مهندسی ژنتیک

رد برخی ادعاهای فقهی درباره مهندسی ژنتیک

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با رد برخی ادعاهای فقهی درباره مهندسی ژنتیک اظهار داشت: آیات قرآن بر عدم تغییر خلقت به معنایی که مخالفان زیست فناوری و جابجایی ژن ها ادعا می کنند نیست.


به گزارش گوپا به نقل از مهر، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی ایران در مورد جنبه های فقهی بیوتکنولوژی با رد برخی ادعاها در خصوص حرمت مهندسی ژنتیک و جا به جایی ژن ها اظهار داشت: برخی در این حوزه به آیه ای استناد می کنند که در آن ابلیس در مقابل خداوند می گوید من انسان های عاصی را به تغییر خلقت خداوند سوق می دهم، بنابراین جابه جایی ژن ها را تغییر خلقت و امری ممنوع می دانند. بعضی دیگر هم به آخر آیه فطرت اشاره می کنند که می فرماید «لا تبدیل لخلق الله» و هر جا که مصداقی از تغییر در خلقت تلقی شود آنرا بر طبق این آیه جایز نمی دانند مثلا جابه جایی ژن ها یا تغییر در طبیعت نباتات. وی اظهار داشت: اگر قرار باشد چنین قاعده ای را بپذیریم حتی نمی توانیم در حوزه زیست فناوری تحقیق نماییم و هرگونه تغییر و تصرفی در انواع ممنوع خواهد بود. ما این قاعده را قبول نداریم و معتقدیم معنای این آیات آن طور که برخی ادعا می کنند نیست. مثلا ابلیس که می گوید انسان های عاصی را به تغییر خلق الله امر می کنم، در حوزه شریعت این مساله را مطرح می کند. در واقع در این آیه می گوید من انسان های بد سرشت را به تغییر دین الله وامی دارم. شیطان با دین مردم سر و کار دارد و به تغییر در دین مردم را تهدید می کند. رشاد تصریح کرد: خداوند در آیه فطرت می فرماید، دین خدا مطابق با فطرت شماست و نباید دین خدا را تغییر داد. ثانیاً اگر اصرار داشته باشید، منظور آیه از خلق الله، دین خدا نیست، اشاره آن به یکی از رسوم جاهلیت است که وقتی گوسفندی را برای قربانی کردن بت ها نذر می کردند، آنرا با بریدن گوشش علامت گذاری می کردند. یعنی مراد از تبدیل خلق الله که در این آیه نهی شده، تغییر تنازلی و فرو کاهیدن مثلا ناقص کردن مخلوقات خداست نه تغییری که در جهت کامل تر شدن باشد. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این که اصولاً از کسانی که این قبیل ادعاها را مطرح می کنند می پرسیم که آیا تغییر خلقت بدون استفاده از ابزارهایی که خدا آفریده انجام می شود؟ خداوند اراده فرموده که امور را با کاربست اسباب و ابزارهایی انجام دهد و نه فقط انسان - بعنوان خلیفه الله - که همه موجودات، ابزارهایی برای جریان یافتن اراده خداوند هستند. بنابراین هر کاری که انسان می کند کشف و استفاده از قوانین الهی است نه خلق قانون جدید. وی تصریح کرد: خلقت و آفرینش توقف نمی کند و خداوند هر دم درحال آفرینش است. اگر بنا باشد انسان در عالم زندگی کند، آیا فلسفه خلقت عالم این نیست که انسان به تعبیر قرآن، این موجودات و کائنات ممکنه را تسخیر کند؟ آیت الله رشاد با تکیه بر این که زندگی انسان در هر نفس جز با تغییر در خلقت میسر نیست، عنوان کرد: خوردن و آشامیدن انسان، لباس پوشیدن انسان، راه رفتن انسان و همه اسباب و لوازم زندگی ما حاصل تغییر و تصرف در خلقت است. استفاده از میز و صندلی و کفش هم حاصل تصرف در خلقت است. حقیقت این است که نه آیه یاد شده و نه دیگر آیات قرآن بر عدم تغییر خلقت به آن معنا که مخالفان فناوری زیستی و جابه جایی ژن ها ادعا می کنند دلالت ندارد و خداوند هیچ وقت امر به محال نمی نماید. وی با اشاره به اینکه ادعای حرمت مهندسی ژنتیک ناشی از فهم غلط از قدرت الهی است، عنوان کرد: خدا انسان را خلق کرده و کائنات را در تصرف او قرار داده تا به تکامل خود و کائنات اهتمام کند و بر این اساس تصرف در خلقت نه تنها حرام نیست که در بسیاری موارد واجب است تا عالم رو به تکامل برود؛ البته بدیهی است که تصرفاتی که سبب فروکاستن و نابودی منابع می شود نه از نظر فقهی و نه از نظر اخلاقی مجاز نیست. چون بر مبنای قاعده اشتراک، همه نسل ها از آفرینش خدا سهم دارند و حق نداریم از دارایی های مشاع چه متعلق به هم نسلان خود و چه متعلق به نسل های بعد بیشتر از سهم خود استفاده نماییم ولی تصرفات فرگشتی که سبب تکامل می شود، ایرادی ندارد و این اشکال را مبنائا قبول نداریم.

1400/06/01
09:10:31
5.0 / 5
265
تگهای خبر: تحقیق , تكنولوژی , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
گوپا