ضرورت کاهش لطمه افزایش ظرفیت دندانپزشکی ایجاد سامانه رصد مهارت آموزی
به گزارش گوپا، دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با ابراز نگرانی از افزایش ظرفیت و گسترش بی رویه دانشکده های دندانپزشکی اظهار داشت: تمامی نهادهای تاثیرگذار باید برای کاهش صدمه این مورد تلاش کنند.
به گزارش گوپا به نقل از مهر، دکتر مهدی کدخدازاده، در مراسم قدردانی از اعضای بوردهای تخصصی دندانپزشکی، با تقدیر از حمایت های وزیر، مشاور و قائم مقام وزیر، معاون آموزشی، مشاوران عالی، انجمن های علمی، بوردهای تخصصی و عمومی، شورای سلامت دهان و روسا و مدیران دانشگاه ها بر لزوم همگرایی مدیران و مسؤلان ارشد وزارت بهداشت، رؤسای و معاونین دانشگاهها با دست اندرکاران دبیرخانه شورای آموزشی دندانپزشکی و تخصصی و مدیریت دانشکده های دندانپزشکی کشور، برای ارتقاء کیفیت آموزش دندانپزشکی تاکید کرد و اظهار داشت: هر جا همکاری و همدلی میان بوده، نتایج خیلی دلنشین و ارزشمندی برای کشور و مردم بدست آمده است. وی ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده طی ۱۰ تا ۱۱ ماه گذشته در عرصه آموزش دندانپزشکی به مواردی نظیر اصلاح پروسه آزمون ها، فعال سازی کارگروه های تخصصی و بازدیدهای میدانی از دانشکده ها و با این حال کسب اطلاعات کاربردی از عرصه آموزش کشور اشاره نمود. کدخدازاده اظهار نمود: در این زمان مطالبی مانند آزمون دانشنامه تخصصی، آزمون دستیاری، آزمون ملی، آزمون صلاحیت بالینی در عرصه دندانپزشکی و ورود جدی فناوری های نوینی مانند هوش مصنوعی در آموزش دندانپزشکی، پیگیری موضوعات افت تحصیلی و... از دیگر جمله مأموریت های اساسی مورد پیگیری دبیرخانه بوده و است.
ضرورت کاهش حداکثری صدمه های افزایش ظرفیت دندانپزشکی
وی با ابراز نگرانی از افزایش ظرفیت و گسترش بی رویه دانشکده های دندانپزشکی اظهار داشت: تمامی نهادهای اثر گذار در این موضوع، باید همت و تلاش کنند که عوارض منفی این افزایش ظرفیت بی رویه را کم کرده و با تقویت زیر ساخت های پایه در عرصه آموزش بخصوص بخش آموزش های بالینی از یک سو و اصلاح قوانین و حذف مقررات غیرسازنده در این خصوص، زمینه ضروری جهت کاهش صدمه های فزاینده به سلامت جامعه را فراهم آورند. دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت اضافه کرد: روند افزایش ظرفیتها در بعضی دانشکده ها فاصله میان سطح علمی و توان عملی دانشجویان را افزایش داده و سبب گشته است که کیفیت تربیت دانشجویان خیلی تحت تأثیر قرار گرفته و تضعیف شود. وی اظهار داشت: متاسفانه ما در کشور دانشکده هایی داریم که حتی یک نفر از آنها در آزمون صلاحیت بالینی قبول نشده است و این مبین این واقعیت تلخ است که فارغ التحصیلان چنین دانشکده هایی از قابلیت و کفایت ضروری جهت درمان بیماران برخوردار نیستند. این نشان دهنده یک چالش جدی در نهاد و ساختار وجودی دندانپزشکی کشور است.
هدف نظام آموزشی تربیت دندانپزشکان توانمند و اخلاق مدار است نه تکنسین هایی جزیی نگر و بازار مدار
کدخدازاده اظهار داشت: ما به علت فقدان زیرساخت های بنیادین در عرصه آموزش های بالینی منسجم و کیفیت محور، دانشجویانی تربیت می نماییم با سرهایی بزرگ و دستاتی کوچک. هدف ما تربیت دندانپزشک توانمند، اخلاق مدار و مردم نوازی است که ضمن داشتن دانش مناسب و کافی از توانایی و مهارت قابل اعتمادی هم برخوردار باشند و با تجربه اندوزی از مدرسین و اساتیدی مجرب، اخلاق حرفه ای را ذخیره معنوی خود در رویارویی با مردم و مراجعین خود کنند.
انجام اقدامات ساختاری برای حل مشکل هیأت علمی حوزه دندانپزشکی
وی از انجام اقدامات مهم برای ارتقاء انگیزه و کاهش کمبود هیأت علمی دانشکده های دندانپزشکی آگاهی داد و اظهار داشت: اصلاح نظام توزیع متعهدین خدمت مبنی بر حمایت و صیانت از کیان خانواده و افزایش رفاه و آرامش متعهدین متأهل یکی از این اقدامات بوده است. بدین سان در این سیستم توزیع، متعهدین متأهل با هم و در یک شهر توزیع می شوند. رعایت این سیاست سبب کاهش افراد مستنکف از ۳۷ درصد به کمتر از ۴ درصد شده است. دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، تشکیل گروه هیأت علمی جوان برای شناسایی، اولویت دهی و پیگیری مشکلات اعضای هیأت علمی جوان و همین طور ارتقاء سطح انگیزه و رضایتمندی آنان برای ماندگاری بیشتر و ایفای نقش مؤثر در دانشکده هاست را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد و اظهار داشت: مجوز فعالیت انتفاعی در ساعات غیر اداری با رعایت تکالیف اعضای هیأت علمی برای متعهدین خدمت هم از دیگر اقدامات است. وی ادامه داد: پیگیری تبدیل تمام وقت جغرافیایی به تمام وقت برای اعضای هیأت علمی دانشکده های دندانپزشکی انجام شده و هم اینک هم درحال پیگیری تدوین آئین نامه اساتید پاره وقت بعنوان گام بعدی برای تقویت آموزش بالینی در دانشکده ها هستیم.
نظارت جدی بر آزمون صلاحیت بالینی و اصلاح آزمون های ملی و تخصصی
کدخدازاده با تکیه بر این که برای تفویض آزمون صلاحیت بالینی به کلان مناطق، حفظ و ارتقاء استانداردهای صلاحیت بالینی دانشجویان، مأموریت اساسی و مبارزه با عوامل مخدوش کننده آن از خطوط پر رنگ آموزش دندانپزشکی کشور است، اضافه کرد: اصلاح ساختار آزمون ملی، ارتقاء آزمون های بورد و دانشنامه تخصصی و همین طور استانداردسازی ارزیابی های مهارتی همچون مأموریت های حیاتی کیفی سازی نظام آموزشی است که بواسطه اهمیت و حساسیتی که دارند با تأکید بر بوردهای تخصصی، درحال پیگری و برنامه ریزی است. وی اظهار داشت: بوردهای تخصصی در نقش عقل العقول و ستون های قابل اعتماد علمی در هر یک از رشته های دندانپزشکی، ضامن حفظ و ارتقاء کیفیت آموزش و در نهایت درمان و سلامت جامعه هستند.
بازنگری کوریکولوم های عمومی و تخصصی دندانپزشکی
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی ضمن اشاره به این که بازبینی کوریکولوم دندانپزشکی عمومی و تخصصی در دستور کار جدی این دبیرخانه قرار دارد، اظهار داشت: آموزش مهارتی، یکپارچگی برنامه ها و روزآمدسازی محتوا باید با همگرایی دانشگاه ها و بوردهای تخصصی دنبال شود تا فاصله بین سطح علمی و توانایی های عملی و بالینی دانشجویان کاهش و هر آن چه که نظریه می آموزند به طور عملی هم قابلیت اقدام در بالین پیدا کند. وی ادامه داد: در این خصوص از همه بوردهای عمومی و تخصصی درخواست شده تا بدنبال طراحی منظم زمانبندی شده از کارهای مطالعاتی تا تدوین کوریکولوم های جدید، نظرات تمامی صاحبنظران را هم دریافت و بررسی نمایند در این بین توجه به نظرات دانشجویان و رزیدنت های رشته های تخصصی هم از اهمیت زیادی برخوردارست.
ایجاد سامانه جامع رصد وضعیت مهارت آموزی دانشجویان و دانش آموختگان دندانپزشکی
کدخدازاده با معرفی سامانه «پورتفولیو» اضافه کرد: این سامانه، پتانسیلهای دانشجو را از روز اول ورود تا به هنگام دانش آموختگی را ثبت و مرورکرده و حتی باتوجه به هماهنگی های انجام شده با مرکز آموزش های ملی مهارتی، به نحوی مدیریت می شود که بعد از دانش آموختگی هم این جریان مهارت اندوزی به شکل مداوم ثبت و رصد شود و مبنایی برای ارزیابی دقیق صلاحیت بالینی دندانپزشکان از دوران دانشجویی تا پس از دانش آموختگی شود. وی همدلی و همکاری بین رشته ای را شرط اصلی موفقیت دانست و اشاره کرد: باید همه با هم برای ارتقاء سطح دندانپزشکی کشور و بالا بردن استانداردهای ارائه خدمات سلامت دهان و دندان به تک تک مردم عزیز کشورمان تلاش کنیم؛ بی گمان در این راه با سختی های فراوانی مواجه بوده و خواهیم بود اما، گر هزاران دام باشد در قدم؛ چون تو با مایی نباشد هیچ غم.هدف ما تربیت دندانپزشک توانمند، اخلاق مدار و مردم نوازی است که ضمن داشتن دانش مناسب و کافی از توانایی و مهارت قابل اعتمادی هم برخوردار باشند و با تجربه اندوزی از مدرسین و اساتیدی مجرب، اخلاق حرفه ای را ذخیره معنوی خود در رویارویی با مردم و مراجعین خود کنند. رعایت این سیاست سبب کاهش افراد مستنکف از ۳۷ درصد به کمتر از ۴ درصد شده است. کدخدازاده با معرفی سامانه پورتفولیو افزود: این سامانه، پتانسیلهای دانشجو را از روز اول ورود تا به هنگام دانش آموختگی را ثبت و مرورکرده و حتی با توجه به هماهنگی های انجام شده با مرکز آموزش های ملی مهارتی، به نحوی مدیریت می شود که پس از دانش آموختگی هم این جریان مهارت اندوزی بشکل مداوم ثبت و رصد شود و مبنایی برای ارزیابی دقیق صلاحیت بالینی دندانپزشکان از دوران دانشجویی تا بعد از دانش آموختگی شود.
منبع: goopa.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب